Argh har virkelig brug for hjælp!
brevkassespørgsmål af
B
17 år
hej
Er en pige på 17 år og går på et gymnasium i K bor der også, men der er noget der virkelig går mig på, og forresten dette kan godt lyde rimelig diva agtigt og måske kan jeg komme til at støde andre men bare i er åbne så er jeg også.
Hedder B og jeg mit navn er canadisk men har også boet der 12 år af mit liv da jeg blev født til jeg var 12, men ihvertfald har jeg som alle andre en mor hun hedder J og en far der hedder M, og to små søstre A på 14 og B på 6. Jeg er født i TO i Canada og det er mine søskende også. (et pænt ord for rig) velhavende i geus men det er mine forældre ihvertfald min mor er model og min far er advokat. Er også model ligesom min mor og mine søstre, og jeg elsker kamaraet og tøjet og bare at være model det er jo et skønt job men, mange vil jo sige at mit liv er fedt og sådan noget men det er det jo enlig også men (det her kommer nok til at lyde lidt ondt men det er det ikke) Nogle gange vil jeg gerne prøve at være normal ikke leve i et mother fucking stort hus, have rige forældre, have at min far kører mig i skole i en Jaguar eller i en af mine forældres andre dyre biler vil bare gårene virke normal ligesom jeg enlig er vil ikke behandles anderledes. Og så kan det godt være at alle andre syntes det er fedt men nogle gange er det ikke så fedt og når jeg prøver at sige det til mine forældre kan jeg bare ikke. Men der er også noget andet i ikke ved om mig, er elite gymnast og danser og har været det siden jeg var helt lille, og det er bare feeeedt elsker det, har en kæreste der er fra TO der hedder M han er 18 og fuck han er bare den bedste, vi har været kærester i 1,5 år ca han danser, og jeg er ret populær på Instagram. Men skal til en episode i mit liv som jeg ikke rigtig ved om jeg skal glæde mig til eller græde over fordi, kort sagt vi skal flytte til TO igen fordi mind forældre savner det og det gør os børn enlig også selv om vi elsker Danmark+min familie bor der ovre undtagen farmor og farfar og min mormor og morfar. Men er jo mega glad for det betyder at mig og M bliver genforenet (ej okay det lød lidet dumt ligemeget) men det er jo det fedeste, min moster som også bor der har tegnet det fedeste største hus (selv om næsten alle huse i TO er store) og det er jo dejligt, men kommer seri bare til at savne Danmark mine bedsteforældre min VENNER og VENINDER de er de skønneste mennesker, og kan bare ikke undvære Danmark føler jeg, har et sygt godt bånd med lærereen eleverne på skolen lige ved siden af gym selv de små og de store på gym, og ved bare ikke om er klar til at give slip på Danmark for ved kommer på ferie her men kommer aldrig til at bo der mere, hvordan kan jeg få givet slip, for den episode jeg skal til nu bliver nok den fedeste men også den hårdeste, elsker TO af hele mit hjerte men på de 5 år jeg har boet i Danmark er jeg også bare kommet til at elske Danmark og de mennesker der er her, de bånd jeg har knyttet med nogle personer er jo helt fantastiske og ja. Håber i kan forstå og hjælpe, mail adressen er en jeg har lånt ikke min egen
knus B

Svar:
Kære dig.
Det virker til, at du har meget på hjerte, og går rundt med mange tanker - og det er rigtig fint at du skriver herind og deler dem! Først og fremmest kan jeg godt forstå, at du er har det dobbelt med at skulle flytte tilbage til Canada. At du på den ene side glæder dig (også til genforeningen af M), og på den anden side kommer til at savne dine venner i Danmark. Det må være svært at være splittet på den måde mellem to forskellige steder. Måske føler du, at du hverken hører helt hjemme i Canada eller Danmark? Er det sådan, du oplever det?
Jeg tror, at mange kan opleve det svært, når der sker forandringer i livet. Det du kommer fra er trygt og det kender du, og måske er der noget utrygt ved at skulle forlade alt det kendte herhjemme for noget, du ikke helt ved hvordan bliver. Selvom du har boet derovre før for fem år siden, vil det være en stor forandring, og det tænker jeg er helt naturligt, at du reagerer på. Både med glæde og gråd. Jeg tænker, at du, når du kommer til Canada, skal give dig selv lov til at savne Danmark og de venskaber, du har fået her. Savn er vel egentlig bare et tegn på, at du har fået opbygget noget godt her, som du forlader. Og et tegn på, at du trives her, og det er godt, selvom det er svært at skulle sige farvel. Samtidig med at savnet er et vilkår, tænker jeg også, at det er vigtigt, at du glæder dig over, de ting, du får - og ikke blot det du mister. F.eks. at du kommer tæt på din kæreste, som det virker til, at du er meget glad for. Så prøv at omfavne det hele - både det gode og det svære.
Du skriver, at alle andre synes det er fedt med alle de materielle goder, I har, men at du ikke rigtig oplever, at det er fedt. Jeg tror, at nogen sætter lighedstegn mellem at have mange penge og et godt liv. Det må også være svært, at andre har den opfattelse, når det ikke er sådan du måske lige oplever det. Jeg tænker ikke, at matrielle goder er vejen til et godt liv. Derimod er lykke ofte mere afhængig af, om vi oplever, at vi laver noget, der er meningsfuldt og at vi har relationer, der er meningsfulde. At vi føler os elsket og værdsat. Jeg siger ikke, at du ikke har den følelse - men blot at det ofte er det, der virkelig giver os en meningsfuld form for lykke, hvorimod materielle goder måske blot kan give en kortvarig lykkefølelse. Jeg tror, at mange egentlig bare har et ønske om at leve et godt, normalt liv. Så det kan jeg godt forstå, at du kan savne.
Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du snakker med nogen om, hvordan du har det med at skulle til Canada. Dine forældre og søskende står også overfor en stor forandring ligesom dig - det er ikke sikkert, at de oplever det på samme måde som dig, men tænker, at de vil kunne sætte sig ind i, hvordan du har det. Det kan også være, at du har en god veninde, du kan dele dine tanker med.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er velkommen til at skrive igen her eller snakke med en rådgiver i vores 1-1 chat
Håber du og din familie får en god start i Canada.
De bedste hilsener,
Pernille