Alle de drenge

brevkassespørgsmål

Alle de drenge

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 9 år 1 måned siden

Hej CB

Jeg er rigtig ked af det. Der har været mange drenge i mit liv på en måde. Efter en fyr i 8 klasse som har udnyttet mig groft og ikke behandlet mig ordentligt, har det ikke været helt fedt. Det er 3 år siden, det er ret åndssvagt, at jeg stadig tænker på det. I 9 havde jeg en kæreste i et halvt år. Jeg havde svært ved at vise mine følelser rigtigt, så han droppede det. Jeg blev selvfølgelig helt knust. I sommerferien fra 9 til 10 mødte jeg den dejligste fyr. Vi havde noget sammen fra da vi mødtes i ferien til starten af mit efterskoleophold, hvor det var svært at ses. Derfor mistede vi hinanden pga. efterskolen. I efterårsferien da jeg gik på efterskolen, var jeg i byen og mødte en fyr, som jeg havde virkelig god kemi med og endte med at sove hjemme ved ham. Vi skrev rigtig meget sammen efterfølgende, og han ville mig gerne selvom efterskolen var i "vejen". Men jeg havde også lidt med en fra efterskolen. Vi syntes i hvert hinanden var søde. Da ham fra efterskolen var ved mig hver dag, følte jeg jo hurtigt jeg havde flere følelser for ham. Derfor begyndte jeg ignorer ham jeg mødte i min efterårsferie, så jeg bare havde ham fra efterskolen. Fyren fra efterårsferien skrev til mig, og han vil gerne se mig igen, for han savnede ham, men var helt blind, fordi jeg havde ham den anden... Men efter jul droppede vi det, og jeg var mere ked af det end forventet. Jeg lovede mig selv, at nu ville jeg ikke have noget med fyr, før mine følelser var helt væk. Men af en eller anden grund er jeg bare uheldig, eller det var også heldigt nok jo. Jeg kyssede en fra efterskolen til elevfesten, og vi begyndte at snakke og skrive sammen og være sammen om aftenen, og vi endte med at blive kærester. Vi boede langt fra hinanden, og min kæreste var ikke så god til at vise sine følelser for mig. Min gamle flirt fra sommerferien inden efterskolen, skrev til mig, og han ville gerne score mig igen. Jeg havde stadig lidt for ham, fordi det aldrig var blevet afsluttet ordentligt. Min kæreste og jeg slog op pga. vi ikke havde tid til hinanden, da vi begge er startet i gym i år og vi laver begge meget sport i fritiden. Jeg var synderknust, og det gik lang tid før jeg var nogelunde over ham. Men min gamle flirt fra sommerferien vi var sammen, ikke lang tid efter jeg havde slået op med min kæreste, og vi kyssede selvfølgelig. Men jeg var lidt for afvissende uden at jeg egentlig ville være det, så jeg fik skubbet ham væk. Nu har han fået kæreste og det har ham fyren fra efterårsferien også. Jeg har ses med en fyr, mens jeg har gået i gym. Han er to år ældre og er gået ud af gym. Desværre forhindre hans uddannelse i at han kan være i noget seriøst, så det er også slut nu. Jeg føler jeg har mødt for hurtigt nye søde drenge og ikke rigtig nået at komme mig over dem før en anden dukker op. Men det har bare været tilfældigt. Jeg har skubbet de rigtige væk, fordi det ved jeg ikke. Nu er de lykkelige, jeg er ulykkelig. Jeg beslutter eller finder altid ud af for sent, at jeg egentlig virkelig godt kan lide en fyr. Jeg hader mig selv for det. Jeg er kræsen i det øjeblik, jeg har en fyr, men når jeg så ikke har ham, vil jeg alligevel godt, fordi jeg indså, at han var betød noget for mig, eller var glad for ham. Jeg er bare trist over alt det her. Jeg ville ønske jeg kunne sprole tilbage og lave det om, men ved godt det kan man ikke, og jeg skal acceptere at det er sådan. Men hvordan skal jeg gøre det? Det er hårdt at se de fyre jeg var glad for have kærester når jeg ved jeg kunne havet været deres...

Svar:

Hej du

Det er meget forståeligt, at de her tanker om fyre fylder meget for dig. Det er bestemt ikke særlig sjovt at føle, at man går glip af nogle gode fyre, fordi man ikke sprang til, og pludselig er de optaget, og man føler, at man har forspildt chancen. Du skriver, at nu er de lykkelige og du er ulykkelig. Det må ikke være særlig rart at have det sådan. Så jeg forstår meget godt, at du føler dig ked af det og trist.

Du skriver, at din oplevelse med en ubehagelig fyr i 8.klasse har sat sig fast, og det er slet ikke mærkeligt. Når man bliver udnyttet og behandlet dårligt, så kan det nemt komme til at følge én fremover. Det kan gøre én bange for at opleve det samme igen. Vores kroppe er nemlig sådan indrettet, at den husker utrolig godt, og gerne vil undgå ubehagelige situationer. Derfor kan man f.eks. komme til at skubbe folk væk, helt ubevidst. Det er ikke noget, man gør med vilje, men for at beskytte sig selv. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting - faktisk kan det være meget sundt. Men det er godt at være opmærksom på, hvad det er, der sker indeni dig, når du er sammen med en fyr og dermed lære dig selv at kende på det punkt. Det kan f.eks. også være en fordel for dig, når du sandsynligvis vil møde en sød fyr igen. Jeg vil derfor anbefale dig, i den situation, at mærke efter, hvad der sker indeni dig imens I flirter og evt dater, og f.eks. skrive det ned. Det kan være godt at tage det stille og roligt, for så kan man hele tiden mærke efter, om man har det godt med situationen. Første skridt på at gøre noget ved situationen og få det bedre er at være klar over og opmærksom på hvad man har en tendens til at gøre i de situationer. Og det lyder som om at det er du! Det er rigtig sejt!

Forelskelse er en underlig ting, som går op og ned. Det er ikke unormalt, at man kan være forelsket i flere fyre på en gang, som du også skriver, at du har været. I sådan en situation er man nødt til at vælge, hvem man vil satse på, og hvis det forhold ikke går, kan man let komme til at føle, at man tog det forkerte valg. Det kan være rigtig ubehageligt, samtidig med, at det desværre er sådan, livet er nogle gange. De følelser, du oplever både i forholdene og efter, kan du ikke rigtig løbe væk fra, hvilket du også selv giver udtryk for flere gange. Det er altid rarest at være glad, og derfor kan jeg godt forstå, at du bliver kærester/er sammen med de søde fyre, du møder. For så behøver du ikke forholde dig til de svære følelser, du har omkring de ødelagte forhold. Men det betyder ikke, at det ikke er vigtigt at forholde sig til dem. Det er en process, som kan tage tid og jeg tror, at noget af grunden til at du skubber fyrene væk, kan være fordi, du ikke har fået bearbejdet dine følelser.

I stedet for at fokusere på fyre, så vil jeg foreslå dig at bruge noget tid på dig selv. Du kan f.eks. fylde dine dage med ting, som du glæder dig til og kan lide at lave. Det kan være besøg fra veninder, fitness, biografture osv. På den måde flytter du fokus fra noget negativt og trist til noget sjovt og spændende. Dermed ikke ment, at du ikke må være ked af det, for det er faktisk meget naturligt. Så giv også dig selv lov til at være ked af det.

Det kan også være en ide, at finde på alternative ting at lave, når du får lyst til at kontakte fyrene eller når du tænker for meget på dem. F.eks. kan du skrive til en veninde, spille noget musik, se en film eller andet for at aflede dine tanker. Jeg tror, du vil opleve at du med tiden vil tænke mindre og mindre på fyrene, og pludselig en dag vil du opdage, at de slet ikke fylder for dig længere. Så giv det tid - det kan være guld værd!

Det kan være en rigtig god ting at have nogen at snakke med om de tanker og følelser, du sidder med. Det kan være, du har en god veninde, som du kan dele tankerne med. Hvis du har brug for mere samtale omkring din situation, så er du også velkommen til at besøge vores 1-1chat, hvor der sidder voksne klar til en snak. Du er meget velkommen til at sende flere breve ind til brevkassen.

Jeg ønsker dig alt det allerbedste fremover og håber, at du får det bedre snart.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål