Alle bør have en kæreste"
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
ordet single har en negative ladning: Det er trist, når man er single. Det er lykkeligt, når man er i et forhold. Hvorfor overhovedet opstille værdiladninger af ens kærlighedsstatus? Hvorfor er den ene tilstand bedre end den anden? Hvorfor er det synd for andre bare fordi de er single? Der mangler en accept af, at livet ikke fuldendes udelukkende fordi man har en kæreste - langt fra!
Jeg forstår faktisk ikke, hvorfor det er vigtigt at vide om alle har en kæreste eller ej. Men det er selvfølgelig ikke noget folk spørger om i ond mening - det er ikke det jeg siger! MEN der er et misforhold! Jeg har aldrig hørt én spørge således under en middag:
"Har du en kæreste? Nå..... Hvorfor har du det? Er det ikke lidt trættende i længden?"
hvorfor er alle i parforhold perfekte og har en perfekt parforhold og svæver på en lyserød sky? siden jeg blev født har jeg ikke hørt andet.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du går rundt og undrer dig lidt over hvordan det kan være, at der er noget der er mere "normalt" end andet i hvertfald ud fra det flest mennesker finder interessant.
Som sådan tænker jeg ikke at der er noget der er mere rigtig end andet eller at man nødvedigvis er lykkeligere i et parforhold end som single. Det er blot et valg som flere tager end andre og derfor kan det føles som det "rigtige" og "normale" at gøre, selvom det aldrig er blevet besluttet som sådan. På den måde er vi jo med til at skabe samfundet og samfudet er med til at skabe os, hvilket betyder at mange mennesker kommer til at følge det der er normen i fx Danmark. Den norm kunne være meget anderledes i andre lande, som fx Afrika hvor man i enkelte lande må have flere koner som mand. Det er altså forskelligt hvad vi finder "normalt" i forskellige samfund rundt omkring i verden.
Jeg tror som sådan ikke at folk spørger til om man har en kæreste for at være irriterende eller for at pointere lige præcis det man ikke har, men mere bare fordi det er det nemmeste at spørge om. Forhold, uddannelse og børn kan man altid spørge om, fordi alle har et kendskab eller holdning til det. Det er lidt sværere at spørge om hvornår man sidst var træt eller ked af det, hvilken film man kan lide eller hvad man tror på. Men måske skulle du starte med at stille nye slags spørgsmål til folk du møder for første gang og på den måde inspirere til andre spørgsmål end de normale.
Der er flere og flere der vælger at være single i Danmark, så på den måde er det ikke unormalt og jeg tror at det i løbet af de næste par år vil blive spurgt mindre til om man har en kæreste, fordi der er flere der aktivt fravælger det. Parforhold er altså ved at forandre sig og på den måde bliver vi mennesker også anderledes.
Jeg synes at du skal overveje at starte en debat om emnet i vores debatter eller måske komme på gruppechatten tirsdag aften og høre hvad andre unge mener om det. Det er altid spændende at diskutere holdninger fordi man selv finder ud af hvilke holdninger man har.
Selvom det ikke var et decideret svar håber jeg alligevel at du kunne bruge det til et eller andet.
Venlig hilsen Marianne