Alkohol i folkeskolen:)

brevkassespørgsmål

Alkohol i folkeskolen:)

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej, vi har snakket lidt med vores lærer omkring alkoholpolitik og skal snart diskutere med vores forældre og lærere om vi gerne må drikke, hvad vi må drikke, hvorfor, hvor meget og hvornår. Vi har bare det problem i min klasse at vi ligger på meget forskellige niveauer med hensyn til at drikke, drikker selv til fester(drikker mig ikke sådan virkelig fuld med lacksout og det der), imens andre aldrig har smagt alkohol, og vi ligger ca. 50/50med hensyn til det. Ved ikke helt hvad forældrene siger, men tror vi ligger lige så forskelligt der med hensyn til holdningerne;3 jeg har snakket lidt omkring det med rimelig mange af pigerne, og hvad jeg tænker er at jeg syntes gerne vi må drikke mild alkohol i klassen til fester osv., syntes gerne vi må drikke summersby, breezers, osv andre små ting, under styrede mængder:) Er selv rigtig god til rigtig mange drinks, har drukket en masse forskelligt og været bartender mange gange for mine ældre vennerô_Ô Skal også nok lave drinks til  folk hvis vi kommer til at få et ja, så de ikke bliver for stærke, ellers i alt fald hjælpe,for er lidt bange for at drenge blander 50/50 i en isbjørn eller noget, haha:D

Mangler bare nogle gode argumenter for at måtte drikke, håber i kan hjælpe med det:)

Svar:

Hej med dig

Alkohol er altid et meget omdebateret emne, når man er på din alder. Som du selv skriver, er der meget blandede holdninger i forhold til, om man må drikke eller ikke.
I Danmark kan man ikke købe mild alkohol før man er 16 og stærkere alkohol, før man er 18. Dette er der en grund til, da alkohol er skadeligt, hvis man begynder at drikke for tidligt og drikker for meget. Da du kun er 14, kan jeg derfor ikke komme med nogle argumenter for, hvorfor I må drikke alkohol i klassen, da det rent faktisk er ulovligt for jer at købe det.

Jeg synes, at det lyder til, at I har nogle gode forældre og lærere, som gider at høre på jer og diskutere både fordelene og ulemperne ved at drikke alkohol med jer. Det er ret fedt! Det er langt fra alle skoler og klasser, der gør sådan noget.

Jeg håber, at I på klassen finder et godt kompromis med jeres forældre og lærere, og at du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke helt svarer på det, du spørger om.

Ha det godt.

Venlig hilsen Mette