Alene for evigt? 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Kære cyberhus. Tak for det råd jeg fik
sidste gang. Jeg er virkelig glad for at
man bare kan skrive her ind hvis man
har problemer og så få svar lidt efter.
Tak for det!
Nå, men det er fordi at mig og min
veninde (L), er begyndt at være mere
sammen mere, og jeg er rigtig glad,
og er begyndt at være ligeglad med de
2 andre veninder. Jeg har fået den ide,
at hver gang de sender mig ting hvor kun
de to er sammen, tænker jeg bare at de
bare bruger alt den tid de har sammen på
at fortælle andre at de er sammen, og det
for mig til at føle mere moden. Så det er
jo godt nok. Og jeg synes lidt at det
ser ud som om de mangler mig i
venskabet, fordi det er altid mig der
har holdt os sammen. Det kan godt
være at det lyder egoistisk, men jeg
har tænkt over det, og jeg har bestemt
ikke tænke mig at komme tilbage
til dem. Er det ok? Og hvad synes du om det?
Men til et andet problem:
jeg er begyndt at ride sammen med
min veninde (L), og det gør mig glad,
og vi hygger os sammen! Jeg rider
ca. 1-4 gange om ugen, og det elsker
jeg over alt på jorden!!
men de dage hvor jeg ikke rider er jeg
begyndt at føle mig tom og rastløs.
jeg tror ikke at det er fordi at jeg
dyrker sport... Jeg føler sådan, at der
mangler noget inden i mig. Og hver morgen
glæder jeg mig sådan til at se min veninde,
og komme med hende og ride en gang
i mellem. Men jeg vil ikke virke klæbrende...
Men tilbage til tomheden, så er det svært
for mig ikke at være sammen med hende,
og den hest jeg rider. Jeg føler lidt jeg er blevet
afhæning af hende. Hun er møg sød, og der
samme er hesten, og den får mig altid i godt
humør. Men jeg savner hende virkelig tit
og hver gang jeg ikke er sammen med hende
føler jeg at jeg mangler noget. Jeg har ikke
lyst til at virke alt for glad foR hende, fordi
så tror jeg måske at folk vil syntes at jeg virker
en smule lesbisk, og det er jeg overhovedet ikke!!
hvad skal jeg gøre?...
knus K

Svar:
Hej.
Det er godt at høre, at du fik hjælp og svar på et tidligere brev, og at du føler, at du kan skrive herind, hvis du har spørgsmål, som du vil have afklaret og ting, du vil have råd og vejledning om.
Det lyder til, at du er meget glad for din nuværende veninde L og ikke føler at du har behov for at være sammen med dine to andre veninder, der tit er sammen, og som du en gang imellem føler kan virke umodne. Du skriver, at du ikke har tænkt dig at komme tilbage til de to andre veninder, du har. Skal jeg forstå det, som at du vil bryde venskabet med dem, eller at du ikke vil være sammen med dem lige så meget som før? Hvis du kan og vil, kan du starte med at tage en snak med dem og se, hvad de siger til, at du føler, at de så tit er sammen med hinanden og ikke indblander dig i deres aktiviteter. I kan prøve at snakke om, hvordan I kan planlægge og lave aftaler om at mødes en eller to gange om ugen og lave noget sammen, som I alle tre interesserer jer for. Hvis de også interesserer sig for ridning, kan du fortælle dem om der, hvor du går til ridning, hvis de ikke allerede gør det, og hvis ikke kan du invitere dem til at møde op og vise dem rundt. Tit og ofte kan det bryde isen at snakke om en ting eller emne, som man alle interesserer sig for og derefter vil det komme helt naturligt. Andre gange kan det være en hjælp at sætte ord på tingene og dermed gøre andre opmærksom på, hvad man selv føler og tænker. Hvis du snakker med dem, kan det være at de også selv frem over vil tage initiativ til at invitere dig, når de skal lave noget sammen eller bare kontakte dig og aftale noget sammen med dig uanset om I er tre eller to, der skal lave noget sammen.
Hvis du derimod ikke kan og heller ikke vil tage initiativet til at kontakte dem og fortsat ønsker at afbryde kontakten til dem, kan du også gøre det. Det er vigtigt, at du tænker over, hvad du føler, er mest hensigtmæssigt, og hvad du føler, er vigtigere og godt for dig på lang sigt. Er det nogle veninder, som du godt kan undvære for altid, eller har I opbygget et meget tæt forhold, som kan være sværere at afbryde, end du ellers troede. Nu ved jeg ikke, hvor lang tid I tre har været veninder, og hvordan jeres forhold ellers er, men jeg vil tro, at det er nogle, som du ikke lige har mødt, men har kendt i et stykke tid. Venner, som man har kendt i lang tid og har haft en del minder med, kan være svære at give slip på i længden. Og det er normalt, at der mellem venner og specielt, når man er en gruppe venner på fx tre personer, kan blive uenige og irritererede på hinanden, når man ikke altid er sammen som gruppe. Nogle gange er det bevidst og andre gange er de personer ikke klar over det selv, og derfor kan det være en hjælp, at man selv påpeger og bringer problemet op, så man kan løse det istedet for at det bare lurer under overfladen og måske bliver værre med tiden, hvis det ikke bliver løst.
Det lyder til, at du er temmelig glad for at ride og være sammen med din veninde L. Jeg kan godt forstå, at du føler dig tom og rastløs, når du ikke har mulighed, og når du ikke er ude og ride på den hest, du er så glad for og sammen med din veninde L, som du også virker til at være rigtig glad for. Umiddelbart virker det som at din rastløshed og tomhedsfornemmelse kan være et tegn på, hvor meget du elsker og sommetider kan savne og ride, som du holder så meget af. Du skriver også selv, at du glæder dig til at tage ud og ride og mødes med din veninde L. For mig virker det som, at I har et godt forhold og en kemi, der gør, at du længes efter at være sammen hende igen og ikke kan vente til, at det er snart. Det er normalt og naturligt at have en form for rastløshed, når man venter og glæder sig til at lave noget, som gør en glad og som betyder meget for en.
Jeg håber, du fik svar på dine spørgsmål.
Kærlige hilsner
Lima