Aldersforskellen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg har et problem, som jeg gerne vil have noget hjælp med. Jeg skulle til Italien med min far, farmor og søster i en uge. Dernede boede der så også to danskere. To unge drenge som er handicappede. De havde nogle hjælpere med på den ferie, som hjalp dem med at køre dem rundt osv. Den ene af hjælperen, vi kalder ham M, var jeg i byen med den sidste aften, sammen med en masse andre unge. Da det var blevet ret sent så jeg pludselig min søster gå sammen med en anden dreng. Jeg havde ikke nogle tjeneste på min Tlf så hun var den eneste der kunne have kontakt til vores far. Jeg fik af vide af nogle andre, at hun ville komme tilbage, men efter et stykke tid kom hun ikke, så mig og M besluttede os for at begynde og gå hen i mod hotellet igen. Det skal lige siges, at han altså er 21 og jeg er 15 år. Han sagde, at han ikke gad hjem på hotellet endnu, så vi besluttede os for at gå en lille tur. Vi satte os ned på en kantsten og pludselig kyssede han mig. Jeg kyssede igen, fordi jeg var virkelig fuld og tænkte ikke over mine handlinger. Jeg havde snakket rigtig godt med ham i løbet af aftenen, så jeg syntes da også at han var sød. Vi gik lidt videre og han lagde meget op til mig og kyssede mig så igen. Da klokken var blevet omkring 02:30 om natten sagde jeg at jeg hellere måtte tage hjem, da min far og søster ikke vidste hvor jeg var. Vi gik så tilbage til hotellet og sagde godnat.
Næste morgen tog jeg så hjem, så jeg fik ham ikke at se igen.
Dagen efter jeg tog hjem, begyndte vi så at skrive på facebook. Han fortalte at han havde lyst til mere den aften, og at jeg bare skulle komme på besøg hjemme hos han i hans egen lejlighed, når han kom hjem. Jeg spurgte han om han var ligeglad med aldersforskellen, og han sagde at det ikke betød noget for ham. Det skal lige siges at jeg altså er jomfru og ikke særlig erfaren på det område. Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg gøre? Jeg er meget i tvivl om der er for stor aldersforskel, da vi er to forskellige steder i vores liv. Jeg skal i 9. Klasse efter sommerferien og han studere og er blevet student osv.
Skal jeg bare slutte det hele og tænke det var et sødt sommerkys og lukke den?
Jeg tør heller ikke fortælle mine forældre om ham, da jeg ved de ikke vil synes om det. Ved ikke hvad jeg skal gøre, please hjælp.

Svar:
Hejsa
Det er godt, du skriver herind, når du pludselig kommer i tvivl om, hvad du skal gøre. Det lyder til, at du har haft en dejlig sommerflirt, men som nu har gjort dig forvirret over, hvad du skal gøre. Jeg kan godt forstå, at du er smigret over, at en fyr på 21, synes du er interesant. Det kan være meget spændende at begynde et forhold til en ældre fyr, men der er nogle ting jeg synes du skal overveje først.
Jeg kan godt forstå, at du tænker meget på aldersforskellen. Det er rigtig flot og fornuftigt af dig, at du selv har tænkt over, at I er forskellige steder i jeres liv. Da du er 15 og han 21, har du bestemt ret i, at der er stor forskel på jeres liv lige nu. Når du begynder i 9. klasse efter ferien skal du snart til at igang med en vigtig periode i dit liv - både eksaminerne men også finde ud af, hvad du vil efter 9. klasse. Du skriver, at ham du kyssede med, er studerende, og derfor har nogle andre ting, der fylder i hans liv. Det er flot, du også har overvejet, at du er jomfru og ingen sexerfaring har, da jeg tror, at fyren godt kunne forvente sex. Du skriver nemlig, at fyren gerne vil mere end at kysse og har inviteret dig hjem i sin lejlighed, og så kommer jeg til at tænke på, om du føler dig klar til det? Når man er 21 er man meget længere fremme i forhold til sex og kærester, og ønsker måske et helt andet slags forhold end du ønsker som 15-årig.
Jeg synes du skal overveje for og imod ved at stoppe med at snakke med ham. På mig lyder det som om at du ikke er helt klar til det og at det derfor, er bedre lukke den og tænke på det som et sødt sommerkys og ferie-flirt, som du kan fortælle vennerne og veninderne om, når ferien er slut. Ved at lukke den nu, undgår du at blive mere såret eller udsat for noget du ikke har lyst til. Jeg synes, du skal gemme din første gang til en kæreste/fyr der virkelig betyder noget specielt for dig og som du føler dig tryg ved - og ikke bare en sommerflirt.
Hvis du vælger at fortsætte kontakten med ham, vil han med tiden blive til mere end en sommerflirt og så kan det være at du bliver klar til mere, fx sex. Hvis du føler, at det rigtige ville være, at prøve at kaste dig ud i mere kontakt med fyren, synes jeg, du skal prøve det. Det kan sagtens være at I to ville kunne finde ud af det sammen. Alderen betyder ikke alting, så længe I er glade for hinanden og har det godt sammen.
Der vigtigste er at du mærker godt efter nede i maven, i forhold til hvad du har lyst til, og ikke gøre mere eller mindre end det. Jeg håber, mit svar gav dig lidt ro, så du finder ud af hvad du vil.
Fortsat god sommer.
Venlig hilsen Mette