Akavet
brevkassespørgsmål af
Victor
15 år
Jeg har den her pige som hedder F jeg er meget vil med men jeg har ikke sagt hvad jeg følte til hende.
Men så en dag står vi og snakker sammen med to andre piger også kommer der endu en pige og siger Hej V er du vil med F jeg sagde måske og gik så væk.
jeg syntes der er meget akavet når jeg ser hende.

Svar:
Hej med dig.
Det kan være helt fantastisk, når man har fået øjnene op for en pige, og man kan mærke sommerfuglene i maven, når man ser hende, og hun begynder måske pludselig at fylde meget i ens tanker. Men det kan også være lidt svært - for hvad skal man egentlig lige gøre ved det? Du er langt fra den eneste, som synes, det kan være lidt akavet, når man ser den person, man er vild med, og man ved ikke helt, hvad man skal sige eller gøre af sig selv.
Det kan være helt tilfældigt, at hende pigen spørger, om du er vild med F. Men uanset hvad, så kan jeg godt forstå, at det har været en lidt akavet situation, når du stod sammen med F, og at det nu er lidt akavet efter, fordi hun måske nu godt ved, at du har lidt følelser for hende. Jeg synes alligevel, at det er sejt af dig, at du sagde måske til spørgsmålet, for du kunne nemt bare have afvist det. Jeg tænker på, om du mon gerne vil have, at hun ved, at du godt kan lide hende? Det kan være svært at fortælle, og man kan måske også være bange for, at den anden ikke har det på samme måde som en selv. Men det kan selvfølgelig også være, at hun har samme følelser for dig, og selvom det kan være skræmmende at skulle fortælle hende om dine følelser, så kan det også være godt at tage springet og spørge, for at finde ud af, hvordan hun har det med dig.
Jeg tænker, at hvis du gerne vil undersøge, om der kunne ske noget mere mellem jer, og om hun har de samme følelser for dig, så kunne du måske spørge hende, om hun har lyst til at lave noget sammen med dig? Det kunne fx være at tage i biografen, gå en tur eller noget helt tredje. Det kan være en god mulighed for at fornemme, om hun også har følelser for dig. Hvis du har mod på det, kan du også skrive til hende og spørge, om hun tænkte over det spørgsmål, du fik af hende den anden pige. Nogen gange kan den bedste måde at håndtere en akavet situation på være ved at gribe situationen og snakke om det, der er sket for at komme videre. Men du skal selvfølgelig gøre det, som du har det bedst med, og i det tempo, der passer dig.
Jeg håber du finder ud af, hvad du har det bedst med at gøre (og måske tør at springe ud i det og snakke med hende om det? :-) )
Mange hilsner
Pernille
(De oprindelige navne i spørgsmålet er ændret til forbogstaver)