Afhængig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har det problem at jeg syntes at jeg er blevet afhængig af sociale medier (Facebook, Instagram, Snapchat) eller bare generalt min mobil. Jeg er ikke på den så meget som mange jeg kender, men kan alligevel mærke forskel færa sidste år på dette tidspunkt hvor jeg ikke havde en smart-phone og ingen sociale medier. Jeg vil rigtig gerne tilbage til den tid, hvor jeg ikke føler mig så afhængig. Jeg tænker selv hvorfor jeg ikke bare kan lægge det væk, men det er sådan at jeg ikke føler for at slette tingene, fordi at fodbold fx kører over Facebook. jeg skal nemlig selv tjekke det med fodbold. Men jeg vil bare gerne lære måske kun at tjekke de sociale medier en gang om dagen. Jeg har virkelig prøvet, men det er som om jeg bare ikke kan. Har i/du mmåske nogle råd?

Svar:
Hej med dig.
Må jeg starte med at sige, at jeg synes det er rigtig fedt, at du selv kan se at sociale medier måske er kommet til at fylde for meget i dit liv. Du er langtfra den eneste der føler sig afhængig, men en af de få der har lyst til at gøre noget ved det. Jeg håber i hvertfald, at jeg kan give dig nogle tips til et sundere forhold med din mobil :)
Men det er, som du siger, rigtigt svært at give fuldstændig slip på de sociale medier. Alt og alle er online i dag. Så jeg kan rigtig godt forstå, at det må være svært at holde sig til grænser som "kun en gang om dagen", for det kommer jo an på situationen, som du siger. Mit råd til dig ville være, at måske være opmærksom på, at ikke bruge de sociale medier unødvendigt. En idé kunne være, at du måske laver en aftale med dine venner om, at når I er sammen, så lægger I mobilen væk. På den måde bruger du tid sammen med folk du er sammen med her og nu, og ikke dem der sidder online. Det er gode ved de sociale medier er nemlig, at du behøver ikke at svare med det samme. Beskederne står jo og venter, indtil du har tid.
En anden ting du kunne gøre, er at slukke for notifikationerne på mobilen. Det vil sige, at du indstiller den sådan, at når du får smser, snaps, messenger beskeder, mail osv. så giver mobilen hverken lyd fra sig eller viser det på skærmen. På den måde er du selv nød til at gå ind at tjekke om der er sket noget nyt. Så bliver du ikke forstyrret hver gang der sker noget. Du kunne have notifikationer til på de vigtigste ting, som f.eks. fodbold på Facebook.
Håber du kunne bruge noget af det. Held og lykke med det hele!
Venligst,
Joni.