5 minute shaper
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus.
Jeg er en pige der rigtig gerne vil i bedre form, tabe mig, få en flot krop osv.
Jeg har aftalt med mig selv, at jeg skal træne onsdag, torsdag, fredag og lørdag og har tidligere prøvet bare at lave nogle øvelser på mit værelse som skulle være gode for kroppen.
Men det har altid føltes forkert, da jeg føler at jeg enten gør det forkert, eller at øvelserne ikke duer.
Det skal også lige siges, at jeg er meget pinlig over min dårlige form, så jeg kan ikke lide at træne i multi eller bare idet hele taget sammen med andre mennesker, fordi jeg altid bliver så forfærdelig forpustet og frygter at møde nogen jeg kender.
Nåmen, for et par uger siden, så jeg denne her maskine i fjernsynet. "5 minute shaper" hedder den. Den virker super effektiv, så kunne godt tænke mig den. Men har lige været inde og se nogle anmeldelser på den og de er meget forskellige.
Nogle mener, at de er blevet snydt, at det er dårligt service eller noget andet.
Andre siger, at der ingen problemer var med at bestille den og at alt gik fint.
Så jeg er virkelig i tvivl. Er det værd at købe den? Kan jeg stole på hjemmesiden?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå du gerne vil gøre noget godt for din krop og føle dig i form og smuk. Sådan tror jeg mange mennesker har det. Det er også sundt at dyrke motion, både fysisk og psykisk. Fysisk fordi kroppen er skabt til at bruges og bevæge sig, og psykisk fordi man bliver mere glad og får det bedre med sin krop og med sig selv. Jeg håber du kan bruge de råd jeg skriver i mit svar, så du kan finde et svar på dit spørgsmål.
Det lyder til, at du har prøvet forskellige ting, men at det ikke rigtig har fungeret. Det kan jeg godt forstå du er træt af! Når man laver øvelser derhjemme, så er det vigtigste, at man får læst lidt om hvordan man laver dem rigtig, så man undgår skader. Og så skal man huske at der godt kan gå noget tid inden man mærker en forskel/forbedring. At du ikke mærker en forskel kan også hænge sammen med at du træner så mange dage lige i streg. I forhold til at du gerne vil træne onsdag, torsdag, fredag og lørdag, så synes jeg det er rigtig flot, at du er så motiveret for at få bevæget din krop, men jeg tænker samtidig at det er mange gange i streg du vil træne. Det kan man godt, men man skal huske at lytte til sin krop og mærke efter hvornår den har brug for en pause. Kroppen har nemlig brug for det der hedder restitution. Det betyder at den har brug for at lade op efter den har trænet. Det har den brug for fordi man når man træner faktisk nedbryder musklerne en lille smule og de har brug for at lade op og blive endnu stærkere end de var før, ellers så har de øvelser man laver ikke samme effekt. Jeg vil derfor foreslå enten at lave forskellige øvelser de forskellige dage, det vil sige foreksempel styrketræning hver anden dag og pulstræning de andre dage, eller fordele dine træningsdage, så der for eksempel er en dag eller to imellem de dage du træner, det vil sige foreksempel træne mandag, onsdag, fredag, søndag den ene uge og tirsdag, torsdag, lørdag den anden uge.
Jeg kan sagtens forstå du bliver fristet til at købe en maskine du har set i en reklame, som så rigtig god og effektiv ud. Jeg synes det er en rigtig god ide at kigge på hvilke anmeldelser maskinen har fået. Det er en god måde at finde ud af om det er et ordentligt produkt i virkeligheden. Om du kan stole på hjemmesiden og om det er værd at købe den, det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har set hverken maskinen eller hjemmesiden, så der må du være kritisk med hvilke anmeldelser både maskinen og hjemmesiden har fået. Der er desværre rigtig mange mennesker som køber en træningsmaskine, fordi de ligesom dig bliver fristet af reklamerne, men som aldrig får den brugt når de så har fået den hjem. Jeg kan ikke sige om du også vil få det sådan, men det er i hvert fald noget du kan overveje inden du vælger om du vil købe den eller ej. Jeg tænker også du kan overveje det i forhold til hvad maskinen koster. Hvis den er billig i både pris og fragt, så er "skaden" i hvert fald mindre end hvis maskinen er rigtig dyr. Men husk også på at mange af de øvelser man kan lave på maskine, også kan laves uden eller med ting man allerede har i hjemmet.
Jeg må også bare sige, at man sjældent kan komme i form på bare 5 minutter. Der skal ofte lidt mere til. Det siger jeg ikke for at du skal miste modet, men mere fordi jeg vil være realistisk. Det betyder ikke at den maskine du har set ikke godt kan være god - det ved jeg ganske enkelt ikke noget om, men måske bliver det ikke helt så enkelt at komme i form, som reklamen måske har givet udtryk for. Du kan evt. prøve at se om du kan lave en øvelse der minder om den du kan lave i maskinen, og så prøve at lave den et par uger uden maskinen, for at se om du overhovedet kan lide den slags træning inden du køber en maskine?
I forhold til at du synes det er pinligt at være i dårlig form og derfor gerne vil træne alene, så kan jeg godt forstå du kan have det sådan. Du skal vide at sådan er der mange der har det! Måske er der alligevel en god veninde eller måske har du en søster/bror, som du er tryg ved og som du kan gå lange ture med eller løbe en tur sammen med. Det kan sågar være I sammen kan lave øvelser hjemme ved dig? Når jeg foreslår at du finder en at træne med, selvom du har skrevet at det bryder du dig ikke om, så er det fordi, at man ofte holder motivationen lidt længere tid hvis man kan træne sammen med andre. Det gør det også hyggeligere og man har det ofte sjovere, hvis man gør det sammen med andre. Det er nemlig en god måde at være sammen på.
Jeg håber du finder en god løsning på dit dilemma!
De bedste hilsner,
Astrid