16 år, fester ikke, har intet kærlighedsliv og ser yngre ud end alle andre på min alder
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 16. Jeg går ikke til fester endnu, jeg har aldrig haft en kæreste eller blevet kysset, og jeg ligner en på 14. Jeg føler mig i det hele taget virkelig bagud i forhold andre på min alder, og min selvtillid er virkelig lav. Det er virkelig svært hele tiden at skulle høre på, hvordan mine veninder og klassekammerater ofte går til fester, og hvor fedt det er, og at skulle høre på hvem, der har snavet med hvem, og hvor fulde de var. Jeg står selv her uden aldrig rigtig at have været til fest mere end én gang i hele mit liv, og jeg har ikke lavet noget seksuelt overhovedet. Til hyggeaftener, hvor man sidder og snakker om, hvad folk har gjort, er det virkelig ydmygende ikke at have noget som helst at fortælle om. Jeg føler mig simpelthen så lam og kedelig. Oveni det tror de fleste jeg møder, at jeg er 14, og jeg er ret sent udviklet. Drenge viser slet ikke nogen interesse over for mig, og jeg føler mig bare som sådan en 'lille pige'. Jeg skal snart i gymnasiet, og at skulle starte dér uden at have nogen som helst form for erfaring med alkohol eller drenge gør mig lidt nervøs. Jeg ved ikke rigtigt, hvad I kan hjælpe mig med, haha, men jeg havde bare brug for at få det ud... Jeg er bare så træt af at være så usikker og rastløs. Tak fordi i lyttede. --- Mig

Svar:
Kære pige
Det er altid et godt skridt på vejen at få åbnet op for det, der er svært, så super godt, at du skriver herind og fortæller, hvordan du har det. Jeg kan godt høre på dig, at du er træt af at føle dig usikker og bagud og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Først vil jeg lige sige til dig, at det er fuldstændig normalt at føle sig usikker på sig selv og det her med drenge, fest og alkohol i din alder. Du er godt igang med at skabe din identitet, som handler om hvem du er og hvad du godt kan lide, hvad dine holdninger er... sådan kort fortalt. I den proces er det meget naturligt at komme til at sammenligne sig med andre og derved komme til at føle sig bagud, hvis de andre har prøvet mere end en selv. Men du skal vide, at det ikke betyder, at du ikke er god nok eller at der er noget galt med dig!!!
Det er meget forskelligt fra ung til ung, hvornår man føler sig klar til at springe ud i det her med fester, drenge og alkohol. Hvis du ikke har haft den helt store lyst til det eller ikke rigtig har følt dig klar til det, så er det helt ok. Det vigtigste er, at du mærker efter og gør det, der føles rigtigt for dig. I forhold til din fysiske udvikling, så er det sådan at nogen bliver udviklet tidligt og andre lidt senere. Det styrer kroppen suverænt, men det er først ved 18 års alderen, at du er færdigudviklet, så der er tid endnu :)
Med hensyn til din selvtillid, så er det sådan, at når selvtilliden er lav, så hænger det ofte sammen med et lavt selvværd, som handler om, at man ikke føler sig god nok, som den man er. Og man har mange selvkritiske tanker. Jeg får fornemmelsen af, at det måske er sådan du har det? For jeg kan jo godt høre, at du bebrejder dig selv, at du ikke har nogen erfaring med alkohol og drenge og du føler dig lam og kedelig!
Det er negative tanker du har om dig selv og det er ikke godt for dit selvværd. Det er med til at fastholde dig i et negativt billede af dig selv og det kan faktisk være en grund til, at du ikke tager med til fest og holder dig fra drenge, for hvad nu hvis de tænker det samme om dig?! Det tror jeg bestemt ikke de gør!!! Jeg siger det kun for at du kan overveje, om det er sådanne tanker du har?!
Jeg vil foreslå dig, at du virkelig prøver at vende dine tanker og tænke noget godt om dig selv. Jeg ved godt det kan være rigtig svært, men prøv alligevel. Du kan skrive det ned, så du har det sort på hvidt. F.eks at du er en rigtig god veninde og klassekammerat. At du er en rigtig sød pige, som andre godt kan lide at være i selskab med... Alt hvad du kan komme i tanke om. Også hvad andre siger til dig, som gør dig glad. Jeg synes det er meget vigtigt, at du får set på din selvkritik og gjort noget ved den, så den ikke bremser dig i at få gode oplevelser sammen med dine jævnaldrende.
Med hensyn til at starte på gymnasiet, så kan du se det som en ny start, hvor du kan prøve at tage med til den første fest og så se, hvordan det går. Det er en god måde at møde sine nye klassekammerater på og så har I det at snakke om i starten. Jeg synes du skal tage med og husk på, at de andre også er spændte og måske lidt usikre.
Jeg tror det vil gøre dig glad at finde ud af, at det faktisk kan være rigtig skægt at være med til en fest og det fællesskab man oplever. Du behøver jo ikke at drikke og kysse med nogen, men bare hygge dig og være en del af det. Det tror jeg er rigtig vigtigt! Det handler om, at du stille og roligt kommer igang med at få dig nogle gode erfaringer, som du kan bygge videre på.
Så udover de positive tanker om dig selv, så kan du sætte det som et mål, at du tager med til første fest og giver det en chance. Du kan godt :o)
Hvis du har brug for at få vendt flere tanker, så er du meget velkommen til at besøge chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne, der altid er klar til at lytte til dig.
Held & lykke med det hele.
De bedste hilsner Rikke