1.93 høj meget tynd.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus!
Jeg er somsagt en dreng på 15 år. Jeg er meget høj 1.93m, men jeg føler mig meget tynd og tør ikke rigtig gå med t-shirt da mine arme er meget tynde, samme gælder med shorts. Jeg for heletiden en eller anden kommentar om det. Jeg træner en smugle, men det ligner ikke at der sker noget kun på bryst og mave. Jeg føler mig indlukket når jeg skal gå med hoodie/Sweatshirt året rundt.
Jeg ville høre om i havde nogle gode råd til mig.

Svar:
Hej med dig
Det må ikke være særlig sjovt at føle, at man kun kan gå i hoodie/sweatshirt hele året. Det er super godt, at du skriver ind til os, når du mangler nogle råd til, hvad du kan gøre.
Det er klart at når du er 15 år og 193 cm høj, at dine arme og ben er tynde, fordi du ikke er ældre endnu, og dine muskler og krop er stadig ikke færdigudviklet. Du er stadig midt i din pubertetsudvikling, og din krop er derfor igang med at udvikle sig. Derudover lyder det til, at du er en fyr med lange og slanke muskler på arme og ben, i stedet for brede og korte muskler. Man kan ikke gøre så meget ved, hvordan ens krop er opbygget, andet end at lære at elske den.
Du skriver, at du træner, men at det mest er din mave og bryst, det kan ses på. Hvis du går i et fitness-center er der mange steder mulighed for, at få sammensat et træningsprogram, der passer til netop dig og det mål du har med træningen, fx at få mere markeret arm- og benmuskler. Ellers kan du prøve at lave armbøjninger/squatøvelser hver dag, og med tiden vil du se, at dine muskler bliver mere synlige og større. Det er bare ikke sikkert, at du er typen, der kan få "pumpede" arme og ben, men at du kun kan gøre musklerne mere synlige. Det er meget forskelligt fra menneske til menneske.
Nu ved jeg ikke, hvor meget du vejer, men hvis du føler, at du gerne vil tage på, så har du også en mulighed for at gå til lægen og snakke med dem om, hvordan du kan tage på men stadig være sund. Det er selvfølgelig kun en mulighed, hvis lægen vurderer, at det er relevant for dig og uskadeligt for din krop.
Jeg tror, at det bedste ville være, hvis du lærer at acceptere din krop og den udvikling, som den er igang med at gennemgå. Det første skridt ville være at hoppe i en t-shirt eller shorts bare derhjemme. Kig dig selv i spejlet, og se på den fyr du er. Prøv at sige gode ting til dig selv, og fokuser på de positive ting ved din krop (husk på at de fleste piger elsker høje fyre, og der har du jo en god fordel). Der findes jo kun én af dig, og derfor er netop DU noget særligt. Der er ingen grund til, at du føler dig flov over, hvordan du ser ud. Du er helt sikkert en flot fyr, som bare ikke selv har indset det endnu. Du er den første til at elske dig selv, fordi du skal være sammen med dig selv resten af livet. Livet er for kort til at pakke sig inde og gemme sin krop væk. Jeg tænker også, at jo modigere du bliver med at gå med tøj, der ikke skjuler dine arme og ben, jo mere glad og fri, kommer du til at føle dig. Prøv i stedet at omdanne dine negative tanker til positive i stedet, og lad være med at tænke over, hvad andre tænker om dig. Hvis du udstråler, at du faktisk elsker din krop og er ligeglad med hvad andre tænker, selvom det er svært, så er det nemmere for dig, at gå med det tøj, som du inderst inde gerne vil.
For at starte stille og roligt ud, kan du købe nogle lange shorts, som går til lige under knæene. På den måde kan du stadig have bare ben, mens størstedelen stadig er skjult. Når du har vænnet dig til de lange shorts, kan du måske tage skridtet og købe nogle shorts, der går lige over knæet, hvis du føler dig godt tilpas med det. Du kan også starte med at have langbukser og en t-shirt på. Hvis du har en sweatshirt med lynlås i, kan du starte med at have den over armene. Når du så føler dig klar, kan du smide sweatshirten, så du kun har t-shirten på. Sørg for at have t-shirten på i så lang tid som muligt, og først når du virkelig ikke kan mere, så tag sweatshirten på igen. Når du er godt tilpas igen, kan du tage sweatshirten af igen. Jeg er sikker på, at når du opdager, hvor behageligt det er med mindre og tyndere tøj, de dage hvor vejret er til det, så er du ligeglad med, om dine arme er for tynde, fordi det er så dejligt at have på.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart får modet til at gå med sommertøj, så du bedre kan nyde sommeren.
Ha' det rigtig godt.
Venlig hilsen Mette