øh er det normalth
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre . Men altså mig og min bv er på sådan et. Site der heddet hot or not. En slags datting side for unge men derinde kom jeg til at tale med en der hedder Emil og han virker bare så sød men må man mødes med en man har mødt på nettet?j

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, det er et rigtig godt spørgsmål, som du stiller.
Du starter med at fortælle, at du er kommet lidt i tvivl om, hvad du skal gøre i forhold til én, som du har mødt på nettet, og det kan jeg godt forstå. På den ene side, fortæller du, at han virker sød og derfor kan jeg godt forstå, at du får lyst til at mødes med ham i virkeligheden. På den anden side, så skal du tænke dig godt om, inden du mødes med én, som du kun har mødt online, fordi du ikke rigtigt kender personen.
Du spørger til, om man gerne må mødes med mennesker, som man har mødt på nettet, og det må man godt. Der er flere, som skriver sammen på nettet og mødes senere hen, men det er ofte voksne mennesker, som har skrevet sammen i længere tid. Det er også ofte voksne mennesker, som ved, hvad de skal være forberedte på, når de møder én, som de ikke har mødt før. Sagt på en anden måde - så ved de meget om, hvordan de passer på sig selv. Når du ikke er ældre, end du er, tænker jeg, du skal passe på med at mødes med ham. Du kan nemlig aldrig vide dig helt sikker på, hvordan han er i virkeligheden, og derfor kan det være usikkert at mødes med ham.
Hvis du vælger at mødes med ham, tænker jeg, at der er flere ting, som du skal være opmærksom på:
(1) Det er en god idé, at skrive med ham i lang tid, så du lærer ham så meget at kende, som det er muligt over nettet.
(2) Det er bedst, at du ikke tager alene afsted, så måske kan du tage én af dine forældre, en anden voksen eller en god veninde med?
(3) At du fortæller dine forældre eller en anden voksen, hvor du er og med hvem. Det vil være en god idé, at lave en aftale med dine forældre om, at de kan komme og hente dig, når du gerne vil hjem igen. I kan fx. aftale et SMS-kodeord, som betyder, at de skal komme og hente dig med det samme, så du kan komme hurtigt væk, hvis ikke du kan lide at være sammen med ham.
(4) At I mødes et neutralt sted fx på café, i gågaden eller et andet sted med mange mennesker.
Til sidst, vil jeg sige, at jeg synes det er godt, at du har mod på at møde nye mennesker og samtidig kan jeg høre, at du passer på dig selv.
De bedste hilsner, Signe.