Åndsvagt spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej Brevkasse, jeg har måske et lidt åndsvagt spørgsmål men det vil være brugelig for mig, så derfror vil jeg spørge jer da jeg er anonym her inde. Nåmen det starter, jeg har i de seneste år aldrig kunne lide min krop som den var og mit udsende syntes jeg hellere ikke er særlig flot, og jeg har altid hadet mig selv for den udsende jeg har nu, og jeg kan ikke lide mig selv på nogen måder, og nu kommer til mit spørgsmål som lyder utroligt åndsvagt for jer måske og det er, er det muligt for en 15-18 årige at skifte og få en behandling sådan at jeg kommer til at anderledes ud. Jeg har længe ville skrive til jer om det men.. som sagt så tror jeg at i vil tage dette spørgsmål meget useriøst. Håber i svare så hurtigt som muligt ;/

Svar:
Hej med dig,
Det er bestemt ikke et åndsvagt spørgsmål J tværtimod er det godt du henvender dig så du kan blive klogere på, hvad du kan gøre i denne her situation.
Det er lægens vurdering, om man kan få foretaget en kosmetisk operation i din alder. Generelt anbefaler de, at man ikke får det foretaget, når man er under 18. Men hvis lægen vurderer patienten kan tage psykisk skade, hvis han/hun ikke får en operation, kan det godt lade sig gøre. Så i første omgang skal du snakke med din læge for at der kan ske noget. Hvis din læge så siger nej, så kan du selv betale, men det er meget dyrt og nogle operationer er ikke lovlige i Danmark på unge under 18 år.
Jeg synes det er meget vigtigt, at du snakker med dine forældre om det her, og fortæller dem, hvorfor du vil have foretaget operationen.
Det er vigtigt, inden du tager en beslutning om operationen, at du er bevidst om din krop stadig kan ændre sig, fordi du ikke er færdigudviklet. Lige nu er du i pubertetsperioden, hvor du finder mange nye sider af dig selv, og kroppen er en af dem. Det er helt normalt i denne periode man har følelsen af at være utilfreds med sig selv, og at man gerne vil have lavet tingene om nu og her. Derfor skal du også kraftigt overveje om operationen er det rigtige, for HUSK: Når først det er gjort, kan du ikke vende tilbage til dit gamle jeg.
Så i første omgang kan du tage en snak med din læge, og hvis han/hun vurderer du ikke bør få foretaget operationen, vil jeg råde dig til at have mere tålmodighed med din krop. Og så vil jeg også give dig et andet råd, som jeg ved kan være svært. Men jeg synes du skal prøve at acceptere din krop, og at den forandrer sig. Du skal vide, at du ikke er den eneste, som ønsker at lave noget om på din krop, alle er utilfredse med noget på dem selv, som man er nødt til at lære og leve med. Hvis du så stadig om et par år ikke bryder dig om din krop, kan du overveje operationen igen, og få snakket med din læge om det.
Jeg håber rådene vil hjælpe dig på vej i din beslutning J
Mange hilsner Julie