...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej .. Jeg har lidt forskellige problemer jeg godt kunne tænke mig lidt hjælp med .. 1. Den her dreng som jeg her vil kalde 'P' som jeg elsker rigtig højt, men kun kender url .. Vi kan/kunne begge lide hinanden, men det er som om, at han ikke rigtig gider mig mere .. Han skriver næsten altid godmorgen, men det er også det, så må jeg skrive hvis der er andet, for han gør ikke .. Hvordan kan jeg vide, om han stadig vil mig ?. 2. Jeg er begyndt ikke at kunne styrre, eller snarere forstå mine følelser .. Der er ham P som jeg nævnte, som jeg elsker rigtig højt, så er der en som jeg her kalder 'A', som jeg er begyndt at have noget med, og så er der 'T' som jeg stadig græder over .. Udover dem, kender jeg lidt forskellige som jeg ikke helt ved, om jeg kan lide dem kun som ven, eller som mere + jeg kigger på drenge 24/7, og begynder at få det dårligt med det da jeg jo egentlig er lidt player, er jeg ikke ?. 3. Jeg er begyndt at cutte, hvilket jeg ellers var stoppet med .. Jeg har nogle forskellige ar som jeg cutter op gang på gang .. En for min bedsteveninde, som jeg cutter i når vi fx. er uvenner, så har jeg en for en af mine venner, som jeg cutter i når jeg bliver ked af det på hans vejne, et for P og et for T, som jeg cutter i når de er skyld i at jeg bliver ked .. Men ingen af dem ved det .. Og der kommer sikkert flere .. Hvad skal jeg gøre for at stoppe ?. Det føles så befriende bagefter, og selvom det gør ondt, nyder jeg det nærmest ?. På forhånd tak . __Den dumme .

Svar:
Kære pige
Først og fremmest vil jeg takke for dit brev og understrege, at jeg bestemt ikke synes at du lyder dum. Det lyder mere som om, at du er en pige, som har det rigtig svært lige nu, og er overvældet af en masse følelser, som du ikke helt kan finde ud af.
Som teenager er det normalt at have følelser, som virker uforståelige. For eksempel det, at du tænker på flere forskellige drenge, og slet ikke kan få dem ud af hovedet. Det kan være svært at kontrollere, netop fordi det handler om følelser som kommer indefra. Det kan rigtig tit være en hjælp, hvis man prøver at dele og snakke om sine tanker med en person, som man har tillid til. Det må meget gerne være en voksen, men det kan også være en ven eller veninde. Selvom det kan være svært at beskrive, hjælper det ofte, at man ikke føler sig alene med sine problemer.
Måske kan en snak med en, du kender godt hjælpe dig til at finde ud af, hvem af disse drenge, du i virkeligheden holder mest af, og gerne vil have noget kørende med. Det er svært at putte dig i en kasse som player, da det jo lyder til at alle drengene betyder meget for dig. Jeg synes dog, at det er flot at du er opmærksom på, at der kan være et problem i det. De fleste mennesker foretrækker jo at have en kæreste som man kan stole på.
Du skriver, at du har svært ved at forstå og styre dine følelser. Jeg vil foreslå, at du prøver at skrive det hele ned. Måske kan du lave et skema med alle drengene, hvad der er godt og skidt ved dem. Jeg synes også, du skal prøve at skrive ned, hvis der er andre ting du har det svært ved, eller bekymrer dig om i dagligdagen. Så kan du måske se det hele lidt udefra. Og så kan du både få en ide om, hvilken dreng der er vigtigst for dig, og en ide om hvilke emner du bør tale med andre om. Du kan også skrive dagbog hver aften.
Et af de emner som jeg synes det er vigtigt at få talt om, er cutting. Du fortæller, at du skærer i dig selv, og at du har forskellige ar, som du genbruger alt efter hvad, der har gjort dig ked af det. Det er altid en dårlig ide at skade sig selv, også selvom det kortvarigt virker befriende. På længere sigt løser det nemlig ikke dine problemer. Det kan i stedet hjælpe dig at få talt om dine sorger med nogen som du kan være åben overfor.
Næste gang du bliver ked af det og får lyst til at skære i dig selv, er det vigtigt at du søger hjælp fra en voksen. Prøv at fortælle dine forældre hvordan du har det og måske kan du vise dem de ting du har skrevet. Sommetider kan det nemlig være nemmere at snakke om bagefter. Det kunne også være en lærer en en anden voksen i din familie. Alle har brug for en en at dele sine følelser med et anden mennesker, også dem der gør ondt.
Du har skrevet til mig og det er super. Jeg vil også foreslå dig chatrådgivningen her i Cyberhus. Den har åben hver mandag til torsdag kl. 15-19.00. Her kan du chatte anonymt med en voksen og måske vil det være rart for dig.
Venlig hilsen Julie