Tandpaster..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus. Jeg har simpelhent googlet alt for at finde svaret på det her spørgsmål, men der er mange delte meninger rundt omkring på nettet, så jeg vil lige spørger jer :) Okay, jeg børster tænder som de fleste andre mennesker i verden, dvs at jeg ikke sluger det der tandpaster skum. Men jeg kom alligevel til at tænke på om der er nogle kalorier i det? Hvis ja, hvor mange? Og hvis der er kalorier i det, så tager jeg ikke på af bare at have det der skum i munden vel? Håber I vil svare, selv om det måske er et lidt dumt spørgsmål. Hilsen Pernille.

Svar:
Hej Pernille
Jeg har førsøgt at finde et svar på dit spørgsmål om hvorvidt der er kalorier i tandpasta. Jeg er ikke kommet frem til noget endegyldigt, men jeg har dog fundet ud af, at tandpasta egentligt bare består af en masse kemiske stoffer, som er til for at dræbe de bakterier vi har i munden. Desunden er der flour i tandpasta. Flour er et kemisk stof der er meget giftigt i frit form, og jeg tror at det også er derfor man ikke skal synke tandpasta skummet.
Man optager alle næringstoffer i tarmen, hvilket altså betyder at man ikke optager noget energi i munden.
Hvis du har brug for at tale med en voksen om dine tanker omkring at tage på, er du velkommen til at komme på chatten her på Cyberhus. Der er åben fra mandag til torsdag fra 14 til 19 og fredag fra 13 til 16.
Mange hilsner
Line