Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ødelagte læber
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg har et spørgsmål ang. mine læber. Jeg har i meget lang tid lidt under irriterende læber, og det er nok startet med at jeg har bidt i mine læber fordi de har været sprukket eller tørre. Ihvertfald så er det endt med at jeg har brugt meget tid og penge på at finde en læbe pomade som kunne fixe det for, men det ender stortset altid med det samme resultat. Det virker lige i starten og det ser rigtig fint ud, men så er det som om at mine læber bliver for fugtige, som ens hud når man har været for længe ude og svømme eller i bad. Så kan jeg tage min hånd og "tørre" mig om munden og derved "hive" det nu døde lag hud på læberne af, også er jeg tilbage til begyndelsen. Det kan jeg så gøre 1 til 2 gange om dagen. Jeg har forsøgt så vidt muligt at stoppe med at bide i mine læber, men det løse hud irritere mig enormt meget, og jeg føler det ser rigtig klamt ud, så det skal bare af, også må jeg påføre et nyt lag læbe pomade. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, om jeg skal kontakte min læge eller en hudlæge. Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig, give mig et råd omkring mine læber for som en herinde også skriver ang. personens tørre læber: så er det ikke rart at kysse med sådanne læber, og jeg kan heller lide at smile så meget længere fordi jeg er bange for at ødelægge mine læber yderligere! :(

Svar:
Hej Dreng 18 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker, at du har leveret en rigtig god beskrivelse af, hvor trælst det kan være, at have læber, der tørrer ud.
Heldigvis mener jeg, at jeg har løsningen til dig. I hvertfald virker det for mig selv og jeg bruger det hver dag på arbejde, når jeg møder børn og unge med tørre læber.
Og du kan nok lige så godt vænne dig til, at du har det problem, at dine læber bliver tørre. Nogens løber gør, andres gør det ikke. Det bliver ikke bedre med alderen, skulle jeg hilse og sige.
Det første du gør er at smide alle dine gamle læbepomader væk. De kan være gode nok til småtørre læber, men når det virkelig gælder, så gør de faktisk ondt værre - præcis som du beskriver det. Årsagen er, at de mest er lavet af vand. Derfor tørrer pomaden ud med det samme du smører den på. Og så føles læberne faktisk mere tørre end før.
Det billigste og mest effektive tryllemiddel er vaseline. Du kan købe den i ethvert supermarked i en gul metaldåse: Kløver Vaseline. I vaseline er der ingen vand, derfor tørrer den ikke ud!
Opskriften er, at du fra nu af bærer dåsen med dig allevegne. Og hver gang du får lyst til at bide dig i læberne, så giver du dem først et lag vaseline.
Det betyder, at du måske må smøre vaseline på læberne 20-30 gange dagligt de første dage. Før du sover: læg et ekstra tykt lag på. Før du skal ud i kulden: læg et lag på.
Lagene du beskriver du kan trække af er det øverste lag hud på dine læber. Lad være med at trække det af! Fordi så tørrer det nye øverste lag hud med det samme. Nøjes med at bide lidt i kanterne.
Når du har smurt nogle dage, vil du opdage, at det øverste lag bliver liggende og ikke går løs og ikke danner så mange kanter - og det er ikke nødvendigt at smøre så tit mere.
Det er fordi du beholder det øverste lag af huden på læberne og så kan læberne bedre klare sig uden at tørre. Du vil også lære at blive mere opmærksom på, at NU er den der - den der fornemmelse af, at læberne snart bliver tørre igen. Men nu er di forberedt på det og har selvfølgelig dåsen med i tasken og så kan du klare det med nogle få gange vaseline og undgå at det hele er tørt dagen efter.
Jeg hører et tillægs-spørgsmål i min øresnegl: findes der ikke noget, der ser lidt smartere ud at trække op ad lommen end sådan en megadåse vaseline?
Jo, nogle gange kan man i Matas købe nogle meget mindre dåser beregnet til piller eller lignende. Så kan du skovle noget vaseline over i den - det ser mindre voldsomt ud end den store dåse.
Du kan også gå i Matas eller i et parfumeri og købe en tube "Mary Quant 8 hour cream". Den virker utrolig godt helende på alle sår eller rifter eller tørre læber eller hud. MEN den koster 10-15 gange mere end vaseline og i tilgift får du så en intens smag af kamfer med, som det ikke er sikkert at dem du skal kysse på, synes smager godt. Men ellers er brugsvejledningen den samme: smør når du kan mærke læberne er tørre.
Jeg tænker, du vil foretrække vaselinen...
Held og lykke
Niels Hansen, tandlæge