Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Visdomstænder..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.. Jeg har fået revet 2 tænder ud indtil videre..Nu er jeg begyndt at blive bange for, når jeg engang får visdomstænder. Kan jeg få dem fjernet under fuldbedøvelse, altså hvor jeg sover? Jeg er virkelig bange, nervøs & bekymret. Hjælp mig. Hilsen den bekymrede pige

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Du spørger, om du kan få fjernet visdomstænder under fuldbedøvelse. Det kan du godt, hvis du kan finde en tandklinik, hvor de kan foretage behandlingen. Der er ikke tilskud til helnarkosebehandling, så du skal selv betale det hele - og det er dyrt.
Noget helt andet er, at jeg gerne vil fortælle dig, at visdomstænder er helt normale tænder. De er beregnet til at sidde i munden sammen med dine andre tænder. Kun hvis der er noget i vejen med dem, for eksempel hvis der ikke er plads til dem og de kommer helt vildt skævt, kan det være fornuftigt at få dem fjernet. Og hvis du har fået trukket nogle af dine andre tænder ud, bliver der bedre plads til visdomstænderne.
Der har været nogle år, hvor rigtig mange tandlæger har foreslået deres patienter, at få fjernet deres visdomstænder fordi der måske kunne blive problemer med dem senere hen. I virkeligheden er det sådan, at langt de fleste mennesker ikke får problemer med deres visdomstænder. Måske er du een af dem, der ikke får problemer?
Så jeg vil foreslå dig at vente og se. Visdomstænderne kommer normalt først i 18-års alderen. Til den tid vil din voksen-tandlæge kunne rådgive dig om dem. Men husk, at det er dig selv, der bestemmer, om du vil have gjort noget.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge