Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
visdomstænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa, jeg v ar til tandlæge i dag og der sagde min tandlæge at jeg skulle have fjernet mine visdomstænder fordi det bliver sværere når jeg bliver ældre.
Han fortalte mig ikke hvorfor og sagde bare at det var bedst. Jeg er rimelig bange fordi jeg kender en som fik skåret dem ud og gik med sådan nogle puder i munden i flere dage...
Er det virkelig nødvendigt at få dem ud, de gør jo ikke noget.
Så hvorfor?
hilsen den bange

Svar:
Hej Pige 16 år
Du spørger, om det virkelig er nødvendigt at få dine visdomstænder ud, når de ikke gør noget?
Jeg synes, det er et rigtig godt spørgsmål. Og jeg synes ikke at det er i orden, at din tandlæge ikke forklarer dig, hvad han / hun mener med, at det er ”bedst” at fjerne dem.
Jeg kan ikke fortælle dig noget om dine visdomstænder (jeg har jo ikke set dem), men jeg kan godt fortælle dig noget om visdomstænder generelt:
Visdomstænder er helt normale tænder. Og hvis der er plads til dem, så fungerer de præcis ligesom alle dine andre tænder. De er de sidste tænder, man får. Og hvis der er for lidt plads i kæberne, kan de komme til at sidde skævt. Og så kan man få problemer med dem, blandt andet fordi de kan være svære at holde rene.
Du skal vide, at der er rigtig mange tandlæger, der ikke har fået fjernet deres egne visdomstænder. Fordi de godt ved, at der kan være ubehageligt.
Så jeg vil foreslå dig at vente og se, om du får problemer. Måske er du en af dem, der slet ikke får problemer med dem. Og jeg vil foreslå dig, at tage en ny snak med din tandlæge. Og at du siger nej tak til at få gjort noget i første omgang.
Jeg synes også det er en god ide, at du snakker med dine forældre om det, så de ved, hvad der foregår.
Held og lykke med dine visdomstænder
Venlig hilsen
Niels