Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Usunde tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej! Jeg er efter et langvarit alkoholmisbrug kommet på rette spor igen. Men det var en tid, som var meget hård for mig, og jeg gjorde rent ud sagt ingenting for at passe på mine tænder. De har derfor taget rigtig meget skade. De er for det første blevet meget gule. Og så gør det utrolig ondt, når jeg børster dem. Jeg overvejer at få dem afbleget eller på en anden måde gjort dem hvidere. Hvad er mulighederne for det? Og hvordan kan jeg gøre det på en måde, så de stadig er sunde og ikke bliver endnu mere ødelagt?

Svar:
Hej pige 20 år
Tak for dine spørgsmål, som ikke er lette at svare sikkert på, når jeg ikke har set dig og dine tænder.
Du skriver, at du er 20 år gammel og har haft et langvarigt alkoholmisbrug og ikke passet på dine tænder. Jeg tænker, at alkohol i sig selv ikke ødelægger tænderne. Så det, der kan have gjort skade på dine tænder og dit tandkød kan være manglende tandbørstning kombineret med "usund" mad (for tænderne handler det om sukkerindholdet). Tilsammen kan det give dig flere huller, end du ellers ville have haft. Og hvis noget er gået i stykker med tænderne, så går det hurtigere med at tænderne går helt i stykker, hvis du ikke har reageret ved at gå til tandlæge og fået set på det. Dit tandkød kan have fået det rigtig svært også - tandkødsbetændelse eller paradentose kan gå hurtigt, hvis du helt lader være med at passe munden med tandbørstning og tandlægebesøg.
Nu er der i forvejen rigtig meget forskel på, hvor nemt man kan lave huller i sine tænder og hvor let man får tandkødsproblemer. Og derfor både forskel på, hvordan dine tænder og dit tandkød havde det før du startede på dit misbrug - og hvor meget du kan nå at have fået ødelagt. Måske er det ikke så slemt, som du forestiller dig.
Du skriver at dine tænder er blevet gule og at det gør ondt, når du børster tænder. Det første kan skyldes belægninger udenpå tænderne, som en tandbørste delvist kan fjerne, men som måske er svære for dig at fjerne helt, fordi det gør ondt på dig. Tænder bliver gulere / mørkere med alderen af flere forskellige grunde. Det er naturligt. Og det skyldes både forandringer inde i tænderne, men også at der har sat sig farvede belægninger udenpå dine tænder. En tandlæge kan se, om farven på dine tænder sidder udvendigt og om den kan pudses af (tandrensning) eller om dine tænder mest er blevet mørkere indvendigt. Det sidste er jeg lidt tvivlende overfor, jeg tænker, at dit langvarige misbrug - din alder taget i betragtning - ikke kan have varet så mange år?
Tandblegning er noget du bør være forsigtig med. Prøv at gå baglæns i brevkassen og se, hvad jeg har svaret på temmelig mange spørgsmål om "gule tænder". Det korte svar er, at man bleger tænder med stærkt ætsende kemikalier. At nogle mennesker får alvorlige problemer med tænder og tandkød - livslangt - efter tandblegning. At det er stærkt begrænset, hvor meget hvidere en tandblegning kan gøre dine tænder. Og at tandblegning skal gøres ofte, da farven vender tilbage. Jeg vil stærkt fraråde dig det.
Så er der det med, at det gør ondt, når du børster tænder. Det kan der være flere grunde til. Den ene at dit tandkød har det så dårligt, at det gør ondt, når du rører ved det. Det kan både skyldes tandkødsbetændelse, som igen skyldes manglende tandbørstning i en periode - og ødelagte tænder, som bidrager til betændelsen og som gør at mad sætter sig fast mellem tænderne og gør betændelsen værre. Det kan også skyldes, at du ikke længere er vant til fornemmelsen af at en tandbørste rammer dit tandkød. Eller at din smerteopfattelse har ændret sig på grund af dit misbrug. Det sidste er ikke noget jeg specielt ved noget om i forbindelse med alkoholmisbrug, men jeg har mødt tidligere narkomaner, hvis smertetærskel var blevet meget lille.
Som du kan se, er det meget gætterier. Din eneste mulighed for at få nogle mere nøjagtige svar er gå til tandlæge.
Jeg tænker, at du nok ikke har været til tandlæge siden du gik til skoletandlæge og at du derfor ikke har en tandlæge mere. Så det første jeg vil foreslå dig er at finde en tandlæge. Snak med venner og familie om, hvordan deres tandlæger er. Og vælg så en lidt ældre tandlæge, som du har hørt er tålmodig og lyttende. Ikke en ung, smart, "kosmetisk" orienteret tandlæge.
Book en tid til en undersøgelse og en samtale. Spil med åbne kort - fortæl som du skriver det i dit brevkassespørgsmål om dit misbrug, fortæl hvad du er ked af eller bekymret over og bed tandlægen se dine tænder, dit tandkød og din mund godt efter og bed om at I bagefter tager en god, lang snak om, hvilke problemer tandlægen ser og hvilke løsningsforslag / forslag til behandling, tandlægen kan se. Sig nej til at få gjort nogetsomhelst den første gang. Gå hjem og tænk over tingene - blandt andet om du synes, tandlægen taler ordentligt med dig, lytter til dig og om du i det hele taget har tillid til ham eller hende. Snak med venner eller familie om tingene. Det kommer nemt til at koste en del penge - det skal tandlægen kunne oplyse dig om - og du skal finde ud af, om du har råd til behandling.
Så er du i gang med at finde ud af, hvad du skal.
Måske er der ikke sket noget særligt slemt med dine tænder og dit tandkød. Måske kan det, der er i vejen, forholdsvis let løses. Måske er der mange og store problemer. Den eneste måde at finde ud af det på er, at få en tandlæge til at se på det.
Jeg tænker, at det allervigtigste er, at du har trukket dig selv ud af dit misbrug. Det er stærkt gjort af dig!
Og så tænker jeg, at du kan blive nødt til at finde ud af at leve med, at du har nogle ar efter dit misbrug, der ikke kan trylles væk. Gulere tænder for eksempel. Tænder, der skal repareres og som koster penge.
Held og lykke med at finde en god, tålmodig tandlæge, der kan hjælpe dig.
Niels Hansen, tandlæge