Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tyggegummi
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
skader tyggegummi ens tænder?

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit spørgsmål.
Svaret er: ”det kommer an på”.
Hvis du tygger tyggegummi med sukker, kan du få huller i tænderne. Tyggegummi med sukker er slik. Det er nemt at se på pakkerne, om der er sukker i. Der står ”Sukkerfri” på dem, hvor man har brugt typisk sødemidler i stedet for sukker. Og de giver ikke huller.
En del tandlæger ser på sukkerfrit tyggegummi som en slags sundt slik, fordi man laver mere spyt, når man tygger på noget. Og spyttet er med til at beskytte tænderne imod huller.
Derfor kan du også se reklamer for tyggegummi, hvor der står ord som ”tandrensende” og ”forebyggende”. Det er aldrig bevist, at det virker direkte.
Nogle tygger tyggegummi stort set alle de timer, de er vågne. Det kan give problemer med musklerne og kæben. Det kan betyde, at tænderne bliver mere slidt og at man skærer mere tænder om natten end ellers.
Så tyggegummitygning er – som de fleste andre ting – noget, der kan overdrives og kan give problemer. Men - for langt de fleste er det ikke noget problem for tænderne, at de tygger på noget tyggegummi.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge