Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Togskinner :S
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa jeg ville høre om der er noget man selv kan gøre for at komme hurtigere af med bøjlen. sofia

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du er i gang med en bøjlebehandling og jeg fornemmer, at du er træt af den.
Jeg kan jo ikke ret nemt svare dig konkret fordi du ikke har skrevet noget om, hvad for en slags behandling, du er i gang med.
Så jeg må svare dig på to måder:
Den ene er den situation, at du ikke helt har bestemt dig til, hvad du vil være med til.
Jeg tænker, at det vil være godt, at du prøver at finde ud af med dig selv, hvor godt dine tænder skal rettes. Altså for eksempel om du vil have bøjlen af uanset om dine tænder er "rettet færdig". Som tandlæge kan jeg fortælle dig, at du kan risikere at dine tænder flytter sig tilbage til start, hvis de ikke bliver rettet færdig. Og så har du spilt den tid og den energi, du har brugt indtil nu. Og der tænker jeg også, at du bør snakke med dine forældre om det, så du ikke beslutter noget, du får ballade for bagefter.
Derefter må du aftale et møde med din tandretningstandlæge. Det er bedst hvis du tager dine forældre med.
Fortæl tandretningstandlægen, at du er træt af at få rettet tænder og gerne vil stoppe med bøjlen. Og bed om at få forklaret, hvor lang tid der er tilbage af behandlingen. Og spørg om der er noget du selv kan gøre for at det går hurtigere. Det er kun din tandlæge, der kan svare dig på det.
Og så vil jeg foreslå dig at gå hjem og tænke over svarene, at snakke med dine forældre og bruge det til en beslutning. Det er dig selv sammen med dine forældre, der bestemmer.
Den anden situation er den, at du har besluttet dig for at stoppe med bøjlen. Så skal du bare have klaret det med dine forældre og derefter fortælle tandlægen, hvad du har besluttet.
Held og lykke med beslutningen
Niels Hansen, tandlæge