Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Togskinner
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er virkelig bange for at få togskinner på jeg få min bøjle på den 2 feb. 2015
jeg har nogle spøresmål !
gør det ondt at få sat den på ?
får man nogle hvide klodser efter ?
kan man selv vælge hvilken farve elastik
man vil have til togskinnerne ??
det var alt håber i vil svare så hurtigt som muligt

Svar:
Hej Pige 12 år
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan se, at du er meget nervøs for at få bøjler på.
Heldigvis kan jeg besvare dit første spørgsmål med et nej. Det gør (normalt) ikke ondt at få togskinnerne på. Det kan spænde lidt i tænderne, specielt hvis du aksl have sat en ring på omkring dine bageste tænder.
Man limer de små håndtag fast på hver tand og det burde ikke kunne gøre ondt. Derimod vil de fleste opleve, at når bøjlen er sat på, så strammer den i tænderne og så bliver tænderne ømme. Det er meget forskelligt, hvor ømme tænderne bliver og i hvor lang tid. Nogen børn siger, de har svært ved at spise mad, de skal tygge på, i nogle dage. Andre synes ikke, det er noget problem.
Jeg ved desværre ikke, hvad "hvide klodser" er?
Det kan meget vel tænkes, at din tandklinik har forskellige farver elastikker. Og at du selv kan få lov til at bestemme farver.
Kender du ikke nogen, der har togskinner på. I din klasse, i din fritidsordning eller måske en ven eller veninde? Så vil jeg foreslå dig at spørge dem. Som regel vil man gerne fortælle andre om, hvordan det har været med togskinnerne.
Så det kan du eventuelt prøve.
Du kan også gå over til din tandlæge og spørge dem.
Der er mange muligheder.
Jeg har skrevet mange svar om bøjler i brevkassen her, så hvis du bladrer tilbage kan du helt sikkert finde andre spørgsmål og svar om bøjler.
Held og lykke med din tandretning.
Niels Hansen, tandlæge