Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandkødsbetændelse?
brevkassespørgsmål af
Rasmus
19 år
Hej!
Jeg har et enkelt lille spørgsmål omkring mit tandkød. Jeg har i et par dage haft rødt tandkød ved min højre 1. premolar. Det er kun et stykke af det tandkødet dækker af tanden ned mod tungen, som er rødt. Det hverken bløder eller er ømt når jeg tygger/spiser/børster. Jeg har brugt tandtråd de seneste 5 dage, men der ser ikke ud til at ske noget idet jeg tror det  er tandkødsbetændelse. Jeg tænker, at jeg måske har børstet lidt på en forkert måde, og har på det seneste vendt tandbørsten således hårene går skråt ned mod det røde tandkød ved 1. premolar. Hvad siger i om dette? Er det ikke længere tandkødsbetændelse efter 5 dages omhyggelig børstning og brug af tråd? Måske er der snak om paradontose (forhåbentligt ikke)?
På forhånd tak! :)
Mvh.
Rasmus

Svar:
Hej Rasmus
Tak for dit spørgsmål om tandkødet.
Det er rigtig svært at være sikker på at kunne svare dig korrekt på, hvad det er - uden at jeg har haft mulighed for at kigge dig i munden. Så jeg må gætte.
Hvis det er tandkødskanten (overgangen mellem tanden og tandkødet), der er rødt, er det sandsynligvis tandkødsbetændelse. Tandkødsbetændelse gør ikke ondt hverken af sig selv eller når du rører ved det. Tandkødsbetændelse kommer af at du ikke børster helt rent med tandbørsten, altså: hvis du efterlader et lille lag bakterier på overgangen af tanden og tandkødet. Så bliver tandkødet rødt som tegn på, at det er irriteret. Typisk vil det bløde, når du børster på det - så det kan du jo prøve. Dit tandkød kan godt være betændt selv om du bruger tandtråd - tråden kan kun fjerne bakterier inde i mellemrummet. Og indersiden af tænderne i undermunden er noget af det, rigtig mange unge har svært ved at ramme godt nok med tandbørsten.
Så prøv at skrabe med en negl på tanden hele nede ved tandkødet. Går der et hvidt lag af, er det bakterier. Og så er kuren at dreje tandbørsten på en lidt anden måde, så den rammer tandkødet lige der, hvor det er rødt. Det lyder som om du vender tandbørsten rigtigt, men prøv at mærke efter, om du faktisk rammer tandkødskanten.
Du kan også have brændt dig på varm mad eller fået en ridse af noget hårdt mad. Hvis der er et sår på tandkødet, kommer der en slags helings-betændelse. Altså: tandkødet bliver rødt som følge af helingen og det holder op af sig selv, når såret et lægt.
Så kan det være en aphte - det er et sår på tandkødet, der kommer af sig selv - typisk når man er forkølet, eller lige har været det. De går også væk af sig selv. De svier og hele området er ret ømt - så jeg tror ikke, det er det.
Du kan ikke se forskel på tandkødsbetændelse og paradentose alene ved at se på tandkødets farve. Paradentose er, at den naturlige lomme, der er rundt om tanden, er fordybet. Det kan kun din tandlæge checke.
Mit forslag til dig er at vente et par dage mere. Hvis det ikke går væk, vil jeg synes, det rigtige er at gå til tandlæge og spørge, om de vil se på det.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge