Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandkød
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg har her for et år siden fået opereret min sidste visdomstand ud hvor jeg blev syget efter. jeg fik fjernet stingene et par dage efter mener jeg det var, nå men jeg går lige i øjeblikket og har mange smerter i tandkødet der hvor den sidste tand sad i undermunden venstre side. (kan det enlig være skyld i at jeg har meget hovedpine?) og har opdaget for et godt stykke tid siden at jeg har en lille bule, meget underligt. da jeg nu er 18 skal jeg ikke til skole tandlæge så godt jeg fik dem fjernet inden jeg selv skulle betale, jeg har ikke fundet en tandlæge endnu og min økonomi er ikke den bedste da jeg bor ude og ikke får ret mange penge i SU. hvad kan denne bule være og hvorfor har jeg meget ondt? er det, det som man kalder fantom smerter? det er mega irriterende da jeg skal tage piller hver aften for at kunne sove. håber du kan hjælpe mig. - Camilla.

Svar:
Hej Camilla
Tak for dine spørgsmål, som jeg skal prøve at besvare så godt jeg kan.
Det første svar er, at jeg ikke tror på, at dine nuværende smerter kan have forbindelse med visdomstandsoperationen for et år siden. Det burde været helet så god op, at det ikke kan være det, der gør ondt.
Og nej, jeg tænker heller ikke, at der kan være en sammenhæng med hovedpinen. Jeg ved godt, at man siger, at hovedpine kan stamme fra tænderne (eller fra "biddet"), men den sammenhæng afviser forskerne nutildags. Den eneste sammenhæng, der er mellem hovedpine og tænder er, at man kan skære tænder. Og hvis man gør det meget, så kan ens tyggemuskler og nakkemuskler blive spændte. Og SÅ kan man få hovedpine.
Med hensyn til bulen, som du beskriver som lille, så tænker jeg, at det kan være en rest tandkød, som efter din visdomstandsoperation endnu ikke har "jævnet" sig ud. Det er nemlig det normale, at både overfladen på tandkødet - og knoglen nedenunder - godt kan have nogle kanter eller buler, men at det jævner sig ud efterhånden. Og det kan godt tage længere tid end et år.
Og "fantomsmerter"? Det er ikke noget jeg har hørt om.
Så nu har jeg afvist dine egne bud på forklaringer - og hvad kan det så være? Jeg ved det faktisk ikke. Og mere kan jeg ikke sige simpelthen fordi det ville kræve, at jeg kikkede dig ind i munden, så på tænderne, bulen, tog nogle røntgenbilleder, mærkede på dine tyggemuskler - og det kan man jo ikke i en brevkasse.
Så mit råd til dig er, at du opsøger en tandlæge og stiller de samme spørgsmål der. Og du har ret, ja, det er dyrt at gå til tandlæge. Men jeg tænker også, at det er fornuftigt at gøre det.
Du kunne jo lade det være en slags test af tandlægen. Altså: hvis du føler dig godt behandlet, hvis tandlægen hører efter, hvad du spørger om og forsøger at svare og virker omhyggelig i sine undersøgelser og ordentlig i sin samtale med dig, så kunne det måske være en tandlæge, du ville have gavn af at bruge fremover.
Held og lykke med at få svar på tingene og få en god tandlæge.
Niels Hansen, tandlæge