Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Syreskader efter bulimi
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Niels. Jeg er en pige som har haft bulimi i to år, men som er kommet ud af det. Men nu er jeg selvfølelig bange for hvor medtaget mine tænder er. Jeg ved ikke om det her kan hjælpe, men normalt kastede jeg op 1-3 gange om dagen (mest 1-2) og det var ikke noget der varede i lang tid (hvis det gjorde noget nytte) De sidste 2 måneder begyndte jeg og skylle med vand og mælk efter hver opkastning, da jeg havde hørt det var bedst, men hvorfor er det det? Desuden børstede jeg IKKE tænder efter. Mine tænder ser helt normale ud, og der er ikke knækket stykker af, men i spidserne ligner de ligesom disse http://www.roskilde.dk/webtop/site.aspx?p=3849&newsid=2904 , er det syreskader? Jeg har hørt at ætsning af tænder tager lang tid, men hvor lang tid ca.? Og man siger syreskader kommer efter nogle år. Er det rigtigt, at med det samme man stopper med at brække sig, stopper ødelæggelsen, eller sidder syren stadig og ætser hvis man ikke skylder munden efter?

Svar:
Hej Pige, 16 år
Tak for dine spørgsmål, jeg kan se du tænker over tingene.
Det er ikke helt enkelt at svare nøjagtigt på dine spørgsmål uden at have set dine tænder, men jeg prøver alligevel:
Der er ingen regler for, hvor hurtigt det går med at ødelægge tænderne med syre. Det gælder både bulimi og andre syrepåvirkninger. Men helt overordnet går det hurtigere jo længere tid og jo flere gange dagligt, der er syre i munden. Alligevel er der også stor forskel på, hvor godt den enkelte persons spyt beskytter imod skader. Så jeg kan desværre ikke sige dig noget om, hvor stor din risiko er.
Det er godt at skylle munden med vand eller mælk efter opkastning, fordi det fjerner det meste af mavesyren fra munden. Syren findes i hele munden efter en opkastning, men syreskaderne kommer alligevel mest på nogle bestemte steder: fortænderne i overmunden (hvor opkastet rammer mest koncentreret på vej ud af munden).
Men syreskader ses normalt også på kindtænderne. Der sidder rester af opkast i tungens overflade (tungens overflade ligner en urskov set i et mikroskop – og der kan gemme sig rigtig meget syre i denne ”skov”). Hver gang tungen berører tænderne sætter den et nyt lag syre af på tænderne. Tungen rører både ved fortænderne og ved kindtænderne når man bevæger munden.
Så at skylle med vand fjerner det meste af syren i munden. At skylle med mælk gør det samme – foruden at der så er kalk og proteiner i mælken, som kan hjælpe yderligere med at neutralisere resten af syren og dermed beskytte tænderne.
Du spørger ikke, men jeg svarer alligevel på, hvorfor man ikke bør børste tænder lige efter: Tandpasta indeholder et mildt slibemiddel, som normalt ikke vil slibe særlig meget af tænderne. Men når syren har ætset et lag af tænderne, er de lidt ru i overfladen og tandpastaen vil derfor slide noget mere af end normalt.
Hvis der er ætset rigtig meget af fortændernes inderside, bliver tandens nederste kant gennemsigtig, som på billedet, du refererer til. Tandens kant bliver meget tynd, det er derfor, der kan begynde at knække små stykker af.
Jeg kan ikke svare dig på, om det er syreskader, der gør at dine tænder ser ud, som de gør. Måske har de altid set sådan ud, men du har ikke lagt mærke til det før du blev nervøs for, om du havde lavet syreskader. Din tandlæge kan fortælle dig, om du har syreskader og hvor alvorlige de er.
Ætsningen slutter med det samme du holder op med opkastningerne og syren kan ikke gemme sig i tænderne. Så hvis du ikke har lavet særlig voldsomme syreskader, har dine tænder måske ikke taget så meget skade, at det kommer til at betyde noget. Hvis dine tænder er voldsomt påvirket, vil de være svagere og dermed have sværere ved at klare de almindelige belastninger, som det er for tænder at blive brugt til at spise (bide) og drikke med. Typisk vil der knække småstykker af. Hvor hurtigt det vil vise sig, er ikke til at sige.
Umiddelbart tænker jeg, at du ikke kan have nået at beskadige dine tænder rigtig meget, sådan som du beskriver din periode med bulimi.
Jeg vil foreslå dig at få en tid hos din tandlæge, at forklare tandlægen at du har haft bulimi og stille de samme spørgsmål som du har stillet til mig. Så kan du sammenligne med mine svar og du kan få nogle mere konkrete svar på, præcis hvordan det er med dine tænder.
Du skriver, at du har fået styr på din spiseforstyrrelse. Alligevel tænker jeg, at det kan være du har brug for at snakke med nogen. Jeg kan anbefale dig at prøve Cyberhus chatrådgivning og rådgivere.
Du kan læse mere om syreskader på tænderne i nogle af de tidligere svar i Tandzonen og hvis du Googler ”syreskader på tænderne” får du en hel række links, hvor du kan læse endnu mere.
Held og lykke med dine tænder.
Niels Hansen, tandlæge