Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
synlig bøjle til jeg er 20 år
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Jeg har lige fået mine togskinner af og går nu 2.g. Jeg har haft togskinner siden 7. klasse. Jeg mangler en fortand i overmunden (nr. 2 i højre side?) og jeg kan først få lavet et implantat, når jeg er fuldt udvokset - altså når jeg er 20! Bøjlespecialisterne har lavet en slags ganebøjle til mig, med en midlertidig tand, som skal holde hullet åbent, indtil jeg kan få mit implantat. Denne bøjle kan jeg selv tage ud, men der sidder sådan noget "ståltråd" henover mine fortænder, for at holde tænderne på plads. Dette irriterer mig meget, da jeg ikke synes, at det er særlig fedt at skulle være voksen med bøjle, og jeg er meget opgivende i forhold til at skulle have bøjle i endnu 2,5 år. I undermunden har fået sat sådan en tynd metaltråd bagpå tænderne, hvilket er fint! så mit spørgsmål er sådan set; hvorfor kan man ikke bare gøre det samme i overmunden, men med en "falsk tand" på? eller er der slet ikke andet, man kan gøre for at undgå (synlig) bøjle de næste 2,5 år? På forhånd tak Venlig Hilsen Emma

Svar:
Hej Emma
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt af at have bøjler.
Et helt konkret svar på dit spørgsmål: man kan godt gøre det, du spørger om, men man kan ikke få en falsk tand til at sidde ordentligt fast på en ståltråd.
Så hvis du fik lavet det, og det gik i stykker, så kunne dine tænder på meget kort tid (eksempelvis en weekend) - altså inden du kunne få en tid til at få det repareret - flytte sig. Og hvis de flytter sig ret meget, så kan du risikere, at du først skal have rettet tænderne igen før du kan få et implantat.
Så den måde at holde tænderne fast på, som du har, er den sikreste og billigste løsning. Men jeg kan godt forstå du er træt af den.
Og jeg tænker, at tråden ikke kan sidde bagpå fordi den så sidder i vejen for ganebøjlen og den falske tand.
Der findes en anden måde, som imidlertid er noget dyrere - og desværre også noget mere usikker. Det hedder en "ætsbro". Man laver en falsk tand med to "vinger" på, som passer til nabotænderne og så limer man den fast. Du vil stadig have brug for at bruge en slags ganeplade samtidig. Problemet med den er, at den ikke holder så godt. Det vil sige du risikerer at tænderne alligevel flytter sig. Og du kan også risikere at få huller i de tænder, den er limet fast til.
Rigtig mange voksne, der har fået rettet tænder som unge, har oplevet, at deres tænder flytter sig. Det kan jo godt gå, hvis det ikke er for meget. Men når man - som du - har fået lavet plads til et implantat, så kan det altså ødelægge køreplanen helt, hvis noget flytter sig.
Så hvis du vil insistere på noget andet end det sikreste, så risikerer du altså at få store problemer, når du skal have implantatet. Det vil jeg foreslå dig at tænke godt igennem.
Og så vil jeg foreslå dig at bede om en samtale med din tandretningstandlæge om disse ting. Forklar ham / hende hvordan du har det. Stil de samme spørgsmål som du har stillet mig. Og lyt til svaret. Han /hun er vant til at få netop stillet de spørgsmål og skulle derfor nemt kunne svare dig. Tag eventuelt en god ven, veninde eller voksen med, som kan hjælpe dig med at stille spørgsmål og lytte.
Held og lykke med dine efter-bøjler.
Niels Hansen, tandlæge