Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Strammet bøjlen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej!
jeg en pige på 17 år som lige er begyndt på at få rettet mine tænder i over munden og senere skal jeg i under munden. jeg er ikke så glad for tandlæger og ville lige spørge hvordan bliver bøjlen strammet? hvor ondt gør det? er meget bange! jeg skal senere også have elastik i den ene side gør det ondt?
Tak på forhånd

Svar:
Hej pige 17 år
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du spekulerer over, hvordan det bliver at have bøjler på og hvor ondt det gør.
Det er svært at svare på, præcist hvordan det bliver for dig - fordi det er forskelligt for alle. Forstået på den måde at nogen synes, at det at have bøjler på ikke gør ondt - og andre synes, det gør ondt.
Det lyder som om det er "togskinner" du har på. Og en togskinnebøjle består af de små "håndtag" man limer på tænderne og så en ståltråd, der bindes fast til hver tand.
Man "strammer" bøjlen ved at skifte ståltråden ud med en lidt stivere tråd. Det er normalt, at den første tråd gør mest ondt, fordi tænderne ikke har vænnet sig til at blive hevet i endnu. Det normale er, at selve det at få tråden bundet fast ikke gør ondt. Ømheden kommer først i løbet af nogle timer og holder sig normalt i nogle dage.
Elastikkerne har samme effekt på tænderne. Den hiver i tænderne og på nogle gør det ondt. Det er først når man er ved at nærme sig det sidste, at der skal bruges elastikker. Til den tid har tænderne ofte vænnet sig til at blive hevet i og derfor er det min erfaring, at elastikkerne ikke gør specielt ondt.
Jeg tænker, at det vil være en god ide, hvis du fortæller tandlægerne, hvordan du har det med tandbehandling. Og at du beder dem om at tage hensyn til, hvor ondt det gør på dig. For eksempel kan man nogen gange vente lidt længere med at skifte fra den ene tråd til den anden tråd, hvis tænderne er ømme endnu.
Så husk at fortælle tandlægerne, hvordan det er for dig at have bøjlerne på. Det er kun dig selv, der kan mærke, hvor ondt det gør på dig.
De fleste af de børn og unge, jeg har rettet tænder på, har sagt, at det ikke er særlig ubehageligt at have togskinner på. Og så kan jeg huske nogle få, der syntes at alt gjorde ondt lige fra starten helt til det var færdigt. Nogle få synes det var så ubehageligt, at de bad om at få bøjlen af før behandlingen var færdig.
Du skal vide, at det er dig, der bestemmer, hvor længe du vil have bøjler på. Og når du er 17 år så tænker jeg, at ikke engang dine forældre har ret til at bestemme over dig.
Men du skal vide, at hvis du vil have bøjlen af i utide, så bliver dine tænder ikke rettet færdigt.
Mit bedste råd til dig er at snakke med tandlægerne. De er vant til, at børn og unge er nervøse og bange og de bør kunne forklare dig tingene og lytte til dine ønsker.
Held og lykke med behandlingen
Niels Hansen, tandlæge