Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Sodavand=øl?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
jeg kom til at tænke på at, i sodavand er der brus, sodavand er usundt for tænderne. i øl er der også brus, er det også usundt for tænderne, og er kaffe også usundt for tænderne?

Svar:
Hej dreng 18 år
Tak for dine spørgsmål, som fik mig til opdage noget, jeg ikke vidste, nemlig at øl = sodavand ...altså hvad angår surhedsgraden. I begge tilfælde har det at gøre med den kulsyre, som er puttet i for at få væsken til at boble.
Og jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg aldrig havde tænke over det før, altså at man kan få syreskader af at drikke øl. Men det kan man altså.
Der er vist ikke andet usundt for tænderne i øl end kulsyren.
Og med hensyn til kaffe: jo, når du drikker kaffe, bygges der farve ind i tænderne. Så jo mere og jo flere år du drikker kaffe (og the og rødvin og chokolade og lakrids og ... og... og...) jo mørkere bliver din tandfarve. Du kan se det ved at sammenligne din egen tandfarve med en ældre persons.
Der er IKKE noget brus i kaffe (ikke det, jeg drikker ihvertfald). Men hvis du putter sukker i, kan du få huller af det. Og det at kaffen drikkes varm er hårdt for tænderne. Men direkte skadeligt, tror jeg ikke.
Hilsen
Niels Hansen, tandlæge