Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Smerter -Men ingen bøjle?
brevkassespørgsmål af
Kia
17 år
Hej, jeg er en pige på 17 år.
Jeg har døjet med tandproblemer siden jeg gik i 7.klasse i 2013
Jeg skiftede tænder meget sent i forhold til så mange andre, tabte min første tand i 1 klasse og den sidste blev revet ud da jeg gik i 10'ende klasse sidste år. Jeg fik i 7. Klasse konstateret at mit over bid på mine to fortænder var 7mm på venstre og 8mm på højre. Der ud over sidder de to tænder jeg har ved siden af mine fortænder. Den højre 2mm indenunder fortanden og min venstre en halv millimeter ind over venstre fortand. Og har to "vampyr" tænder der er meget fremtrædende og mine tænder hviler altid på min underlæbe.
I 2014 fik jeg meget store smerter i min kæbe og gjorde min tandlæge opmærksom på det. De gjorde ikke noget ved det eller undersøgte det. Samme år havde jeg besøg af en bøjle tandlæge som konstaterede at jeg ikke skulle have bøjle på.
I sidste måned kom jeg til tandlæge igen hvor jeg endnu en gang fortalte at jeg altså stadig havde ondt i min kæbe og den blev ved med at knække. Det blev opmærksom på det og fandt en special tandlæge tid engang i slutningen af marts. Men ud af min beskrivelse af mit forløb, burde jeg så have haft bøjle på tilbage i 2014? :-) mvh. K

Svar:
Hej pige 17 år
Tak for din beretning og dit spørgsmål.
Det korte svar på dit spørgsmål er et nej. Begrundelsen for svaret er, at sent tandskifte, overbid og pladsmangel (tandstillingen) og problemer med kæbeleddet ikke hænger sammen. Men jeg kan godt forstå, at du spørger. Både fordi det lyder sandsynligt og så fordi at det har tandlæger i mange år ment, at det gjorde. Og der er stadig tandlæger, der kan finde på at sige, at man kan få problemer med sine kæbeled, hvis man ikke får rettet tænder. Men det er altså ikke rigtigt.
Man har lavet undersøgelser med folk med mange slags forskellige tandstillinger. Og ikke fundet sammenhæng mellem biddet og det at få problemer med kæbeleddet. Jeg har skrevet et svar på et spørgsmål om kæbeleddet - prøv at gå baglæns i tandlægebrevkassen og find spørgsmålet "Ondt ved kæbeleddet" - det er skrevet for 1 år siden, så du skal et stykke tilbage. Det jeg skriver der dækker også noget af det, jeg tænker du bør vide om kæbeleddet. Prøv at google de ting, jeg foreslår og læs svarene. Du vil se, at problemer med kæbeleddene ikke er nemme at trylle væk og at man ikke altid kan sige, præcist hvad de kommer af.
Når det så er sagt, så tænker jeg, at det lyder som om du også er træt af dit bid. Som du beskriver din tandstilling, så må du være tæt på at kunne få tilbudt at få rettet tænder. Og jeg synes du skulle finde ud af, om du er så træt af det, at du vil argumentere for at få bøjle - eller du vil acceptere dit bid. Det betyder, at du skal forberede dig på at skulle have togskinner på i 1-2 år. Og at det IKKE hjælper på dit kæbeled. Men at det hjælper på din tandstilling.
Og hvordan finder man ud af sådan noget? Jeg tænker: snak med dine forældre, snak med dine venner. Find nogen, der har bøjler på og spørg hvordan det er. Og lav en liste med gode spørgsmå til specialisten. Tag dine forældre med til tiden hos specialisten. Stil alle spørgsmålene og hør godt efter alle svarene. Og hvis du gerne vil have rettet tænder, så argumenter for det. Jeg tænker, du skal have dine forældre med for at de også kan høre og stille spørgsmål. Og for at du har nogen til at snakke tingene igennem med, når du kommer hjem igen.
Specialisten har også forstand på kæbeled. Medbring også en liste over dine spørgsmål om kæbeleddet. Hør svarene og tænk over, om de paser med det, jeg har skrevet her i brevkassen og det du har læst på nettet.
Du kan finde flere spørgsmål og mine svar om kæbeleddene under emnerne: "Bidskinne" for 5 måneder siden og "Møg kæbe" for 10 måneder siden i brevkassen.
Held og lykke med at finde ud af tingene
Niels Hansen, tandlæge