Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skæve tænder kan ødelægge min uddannelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.Jeg er en pige på 16 år, der har enormt skæve fortænder, som jeg meget gerne vil have rettet. Problemet er bare, at jeg har fået vurderet, at jeg ikke skal have bøjle. Dette går mig meget på, og jeg har enormt mange grunde til, at vil have dem ændret. Jeg er godt klar over, at der er nogle bestemte krav man skal opfylde, for gratis at kunne få bøjle, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor jeg ikke skal. Mine tænder er generelt bare skæve, men det er klart mine fortænder der går mig mest på. Jeg tør ikke smile, eller i det hele taget åbne min mund for meget, fordi jeg er meget flov over mine fortænder. Mine tænder er også meget irriterende når jeg spiser, og gør tit ondt og de skærer i min overlæbe.. Det skal lige siges, at min storesøster havde samme tandstilling som jeg har, og at hun fik bøjle. Jeg synes lige, at jeg burde nævne, at mine forældre ikke har råd til at købe en bøjle til mig. Lige ud over det selvværds-messige, så kan mine fortænder godt gå hen og ødelægge mine uddannelsesplaner, da jeg nemlig spiller trompet på livet løs, og gerne vil søge ind på musikkonservatoriet i København. Det er nemlig sådan, at når man spiller trompet, så er mundstykket jo placeret foran i munden (på ens fortænder) hvorefter man så skal blæse på en bestemt måde for at give lyd. Problemet er bare, at mine fortænder jo er skæve, så mundstykket får et ujævnt underlag og at det derfor er enormt svært (og hårdt) for mig, at få den rigtige lyd ud, og jeg bliver meget hurtigt “flad" på grund af det. Jeg overanstrenger mig derfor alt får meget, og får tit ondt. At komme ind på musikkonservatoriet er enormt svært, og det er de små ting der tæller, men jeg vil i det mindste gerne gøre et forsøg, og det kan jeg ikke med de tænder jeg har.  Jeg ved, at man skal have bøjle på hvis ens tænder kan "give problemer" senere i livet, og det synes jeg roligt man kan sige, at mine kan. Jeg har flere gange kontakten skoletandlægen, og de bliver ved med at sige at jeg kan komme til "eftersyn" et halv år efter jeg har kontaktet dem. Problemet er bare, at jeg ikke er kommet til eftersyn endnu, og de bliver ved med at udskyde det. Jeg vil gerne have bøjle på hurtigst så muligt, så jeg kan komme i gang med at forbedre mig gevaldigt på trompeten. Hvad skal jeg gøre? Har jeg ikke krav på en bøjle?  Hilsen mig.

Svar:
Hej Pige 16 år
Tak for dit spørgsmål om dine skæve fortænder. Jeg kan forstå, at du oplever, at du har rigtig mange problemer på grund af at du har skæve tænder.
Jeg vælger at starte med at svare på dit sidste spørgsmål: Nej, "krav" på en bøjle er der ikke nogen, der har. Og hvis de tandlæger, der har ser på dine tænder har vurderet rigtigt, så kan det godt være du kommer til at finde dig i det. Men eftersom jeg kan læse af det du skriver, at du selv tænker du skal have rettet tænder, så gælder det vel om at prøve med alle de midler, du har, tænker jeg.
Jeg vil foreslå dig følgende:
Først og fremmest at snakke det hele godt igennem med dine forældre eller andre du snakker godt med. Dels for selv at blive helt klar over, hvad du vil. Dels for at finde ud af, hvor meget hjælp du kan få fra dem.
Når du har klarlagt alle de gode argumenter du har for at du skal have rettet tænder, så skal du booke en tid til en samtale hos een af din kommunes tandretningsspecialister. Du kan finde oplysninger om telefonnummer og adresser på tandplejens hjemmeside og ellers kan din almindelige tandklinik hjælpe dig med at finde ud af det.
Det kan godt være, at nogen vil sige til dig, at det får du ikke noget ud af, så måske skal du insistere på det - eller få dine forældre til at booke tiden. I har ret til en sådan samtale.
Samtalen er din mulighed for at få specialisten til at høre din oplevelse af din tandstilling. Og hvorfor du har brug for at få tænderne rettet. Og bagefter har du mulighed for at få specialistens forklaring på, om du kan få rettet tænder eller ej. Spørg om din søsters tandstilling faktisk var den samme som din (een ting er fortænderne, måske var biddet inde bagved helt anderledes). Det er tit sådan, at specialistens grunde til at tilbyde tandretning er nogle helt andre end den unges grunde til at tage imod behandlingen. Måske kan specialisten se, at kindtænderne bider forkert. Mens det eneste den unge kan se er, at fortænderne er skæve.
Det er specialisten, der har kompetencen til at afgøre, om du kan få et gratis tilbud. Vurderingen har at gøre med, hvordan din tandstilling er. Men det indgår også, hvordan du har det med tænderne, hvor godt dit bid fungerer og hvor motiveret du er for at få rettet tænder.
Du skal tage dine forældre med til samtalen. Det er både for at vise specialisten, at I helt alvorligt ønsker tandretning. For at dine forældre kan hjælpe dig med at få fortalt og spurgt om alt det, I hjemmefra har aftalt. Og for at I bagefter kan snakke sammen om, hvad der skete ved samtalen. Det kan nemlig være svært både at stille spørgsmål og høre efter på een gang. Du og dine forældre har ret til / krav på at få sådan en vurdering - og en ordentlig forklaring. Og specialister er vant til at snakke med forældre og børn/unge, der er utilfredse med ikke at kunne få rettet tænder. Hvis specialisten vurderer at du ikke kan få rettet gratis, så kan du få at vide, hvordan dine tænder kan rettes og hvad det vil koste hos en privat specialist. Så ved du det.
Så det første, jeg har skrevet, er altså, hvilke muligheder du har for at forsøge at få kommunen til at tilbyde dig gratis tandretning. Når det så er sagt, så vil jeg foreslå dig at tænke dig meget grundigt om. For der er ingen garanti for, at det hele bliver godt, bare du får rettet tænder og det er hårdt arbejde i lang tid at få rettet tænder.
For det første så foregår næsten al tandretning med togskinner, der sidder udvendigt på dine tænder. Det tager normalt 1-2 år at få rettet tænder. Det vil sige at du skal regne med, at du i 1-2 år vil få rigtig svært ved at spille trompet. Både fordi bøjlerne er i vejen og fordi tænderne bliver ømme af bøjlen. Efter tandretningsperioden skal du have bøjler i et par år, der skal holde dine tænder fast det nye sted. Netop når du spiller meget, vil tænderne meget gerne flytte sig igen, så jeg tænker at du skal have nogle stykker tråd limet på indersiderne, der bør sidde - måske resten af livet på dine tænder.
Og din tandstilling bagefter er ændret, så du skal bruge tænderne/læberne på en anden måde, når du spiller. Der er ingen garanti for, at alt bliver nemmere med "lige tænder". Jeg har svært ved at forstå, at tandstillingen kan gøre det umuligt at spille. Jeg tænker at mange trompetister - i hvert fald før i tiden - ikke havde mulighed for at få rettet tænder.
Du skal også vide, at nogle unge er glade for at få lige tænder, men bagefter er utilfredse med - og skal bruge lang tid på at vænne sig til - at deres smil og ansigt ser anderledes ud end før. Og du skal vide, at hvis du ikke gennemfører både bøjlebehandlingen og efterbøjlerne til det hele er fuldstændigt vellykket, så flytter tænderne sig igen. Disse ting tænker jeg også, du bør tale med specialisten om.
Held og lykke med at finde ud af det hele.
Niels Hansen, tandlæge