Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skylle munden
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg ved godt at man ikke skal skylle munden når man er færdig med at børste tænder, men jeg gør det aligevel. Jeg kan ikke li' når tandpastaskummet stadig er i munden. Jeg ved godt at det er fordi man skal beholde det der flur, men er der ikke en anden måde man kan få flur på? Kan man få tyggegummi med flur? Er det i V6 fx? Kan det passe at jeg er ved at få visdomstænder allerede? Jeg synes at det ser ud somom jeg er ved at få to nye tænder? Så vidt jeg kan tælle har jeg 24 tænder og så ser det ud somom der er 2 nye på ved op. Kan det passe? Eller skal jeg gå til tandlæge med det? Er det ikke for tidligt? Skal de rykkes ud?

Svar:
Hej pige 12 år
Tak for dine spørgsmål til tandlægebrevkassen.
Du har helt ret i, at tandlæger anbefaler, at man ikke skyller munden efter tandbørstning. Og det er, fordi der bliver mere fluor bygget ind i tænderne på den måde.Men der er meget forskel på, hvor meget ekstra beskyttelse den enkelte person har brug for.
Hvis du er en af de mange børn og unge, der ikke plejer at danne huller i dine tænder, betyder det ikke spor at du skyller tandpastaen ud. Tandpasta virker mest beskyttende, hvis den indeholder 1450 ppm fluor. Du kan læse på tuben, hvor meget fluor der er i den, du bruger. Hvis der er mindre i, vil jeg foreslå dig at købe en med 1450 ppm næste gang.
Hvis du danner mange huller i tænderne, vil jeg foreslå dig at snakke med din tandlæge om, hvordan du kan undgå det. At børste tænder med fluortandpasta er kun en af flere ting, der betyder noget for, hvor mange huller i tænderne man danner.
De andre ting, du kan ændre på for at få færre huller er at finde ud af, hvor godt du renser tænderne, når du børster dem. Og hvor tit du spiser eller drikker noget med sukker i.
Men det må du snakke med din tandlæge om.
Man kan godt få tyggegummi med fluor, men det kræver en recept. Og hvis du ikke har store problemer med huller, er der ingen grund til at købe ekstra fluor. Og nej, der er ikke fluor i V6.
Du skriver at du har 24 tænder. Det passer godt med både det og din alder, at det er dine 12-års tænder, du er ved at få. Visdomstænderne kommer normalt først i 18-års alderen.
12-års tænderne er store kindtænder og har mange furer – og der går lettere hul i dem, mens de er helt nye. Så det kan godt være en god ide at få dem checket hos din tandlæge, når de er kommet næsten helt frem.
Held og lykke med at holde dine tænder sunde.
Niels Hansen, tandlæge