Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
skinne
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har fået en bideskinne af min tandlæge for omkring et år siden, da jeg skærer tænder. Jeg har sovet med den næsten hver nat (Der er været enktle smuttere). Nu er jeg så begyndt at føle at den irritere mig meget. Det irriterer min tunge, og jeg får brækfornemmelser når jeg har den på.
Hvordan kan det lige pludselig komme?

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit spørgsmål.
Min erfaring med bidskinner er, at det er de færreste, der er glade for dem. De, der har haft rigtig meget ondt i tænder, kæber og måske hele hovedet - og som oplever, at bidskinnen får deres smerter til at forsvinde er de gladeste brugere. Men rigtig mange vænner sig aldrig til skinnen og har derfor skinnen liggende i en skuffe et sted. Mit indtryk er, at folk synes den er generende (den strammer eller gør ondt i tænderne, fylder meget i munden, smager og lugter grimt og bliver over tid mindre og mindre pæn fordi den tager farve til sig og bliver slidt og ru). Brækfornemmelserne kunne måske være noget med lugten eller smagen?
Jeg tænker, at hvis jeg var dig ville jeg gå til tandlæge og bede om at få set på, om den trænger til at blive pudset / poleret. Måske er det nogle bestemte steder, den irriterer din tunge? Jeg forestiler mig også, at du går til en slags opfølgning hos din tandlæge. Snak med tandlægen næste gang. Der er ikke nogen, der siger, at fordi du på eet tidspunkt har haft brug for en bidskinne, så har du brug for den resten af livet. Prøv at undvære den nogle dage eller en uge. Gør det nogen forskel?
En anden mulighed er at du selv vælger at holde en pause fra den eller prøver at gøre den godt ren (der findes midler til at rengøre proteser i: "Steradent" som du kan købe i Matas. Man opløser en pille i vand og lægger bidskinnen i vandet en hel dag og skrubber den godt ren bagefter. Du kan også bruge BioTex (vaskemiddel) i stedet for Steradent).
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge