Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Rodbehandlet tand
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej Niels Jeg fik for 4 år siden rodbehandlet en tand, den var vanskelig og med 3 rødder. Jeg har haft ondt i tanden siden og kan ikke drikke koldt eller tygge med den side. Har ved hvert tandbesøg påpeget mine smerter men hun mente arbejdet var gjort som det skulle, men tilføjede hun jeg kunne måske være gået ½ mm. længere ned i rødderne! Skæbnen ville at jeg for 3/4 år tyggede i en hård majs og tanden knækkede. Tandlægen prøvede at holde sammen på det hele med plastic, men hun sagde det kunne være der skulle krone på. Jeg har stadig frygtelig ondt og gik til tandlægen med betændelse i tanden og kæben. Fik penicilin og hun tog nye billeder fordi hun måske alligevel ikke havde fået tømt rødderne helt. Derpå ville hun sende det hele til specialister i Århus. Jeg har betalt virkelig mange penge på denne tand og mit spørgsmål er om der ikke li'som ved en mekaniker er reklamation og dermed ny reparation uden beregning?? Jeg mener ikke det er rimeligt man skal betale så mange penge samtidig med man stadig har sindsyg mange smerter og betændelse i tanden. Med venlig hilsen, Anette

Svar:
Hej Anette
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du tænker, at det er urimeligt.
Der er ikke nogen formelle regler, tænker jeg, omkring reklamation. Men du har jo gjort tandlægen opmærksom på problemerne flere gange, så jeg vil foreslå dig at sige til hende: "at du er ikke tilfreds med resultatet af det arbejde, der er lavet med tanden". Og så tier stille og venter på, at hun giver dig et tilbud. Jeg ville som din tandlæge føle mig forpligtet til at give dig et tilbud.
Jeg tænker, at du bør vide lidt om de muligheder og begrænsninger, der er for at få din tand til at fungere godt: Og jeg kan fortælle dig, at jeg har både erfaringer som tandlæge og så har jeg selv 3 rodbehandlede tænder, hvor der også har været bøvl, der minder meget om dine problemer, fra den ene.
Den første konstatering er, at rodbehandlinger ikke har nogen indbygget garanti for succes. Omkring hver 7. rodbehandling er der bøvl med og det er ikke altid, at det kan komme til at fungere. Så en del robehandlede tænder ender med at blive trukket ud...
Årsagen er, at man arbejder langt oppe eller nede i nogen små, snævre rodkanaler, hvor man ikke kan se, hvad man laver. Man renser ud som, man skal og checker på røntgen, om "det er godt nok". Men man kan stadig ikke med garanti se, om det er godt nok.
En mulighed er at forsøge at rodbehandle tanden om. Du skriver, at der er 3 kanaler, måske kan man på røntgen se, hvilken / hvilke kanaler, det er galt med og så nøjes med at rense dem ud og fylde igen. Ellers må man tage dem alle 3. Men der er heller ikke garanti for, at din tand falder til ro efter en omlavning. Der kan for eksempel sidde en ekstra kanal et sted, hvor tandlægen hverkan kan se den eller nå den.
Så kan man forsøge at lave rodbehandlingen med en operation, hvor man laver hul i kæben ind til rødderne, sliber noget af spidsen og laver en slags rodbehandling nedefra og op. Når du beskriver, at din tand har 3 rødder, så tænker jeg at det er en 6-års tand eller en 12-års tand. De sidder begge langt tilbage i kæben og der er langt ind til rødderne, at det er en større operation, end hvis det var en fortand. Det er sværere for tandlægen at garantere et super resultat og der skal laves større hul i dig, så det tager længere tid at hele bagefter. Det koster penge - jeg er ikke sikker på hvor meget, men jeg tænker 1500 kr nemt måske + bedøvelse og flere røntgenbilleder. Du må spørge tandlægen.
Mange tandlæger gør den slags rutinemæssigt selv, andre henviser til specialister, alt efter hvilken tand og hvor dygtige de er. Du får det bedste resultat, hvis tandlægen er dygtig. Men heller ikke her er der garanti for, at det virker.
Og desuden har du jo stadig problemet med, at der er knækket noget af din tand. Alle rodbehandlede tænder knækker lettere. Når man fjerner nerven, tørrer tanden ud og den holder op med at kunne give sigen lille smule. Som regel anbefaler tandlæger, at tanden skal have en krone, når den er rodbehandlet. Eller man sliber tanden ned og bygger den op igen i plast, sådan at det er plasten, der knækker, hvis noget knækker. En krone koster en 4-5-6-7.000 kroner oveni rodbehandlingen. MEN man laver ikke en krone før man ved, at rodbehandlingen er lykkedes. Og det er din jo ikke.
Som du kan se er det ikke helt enkelt. Jeg vil som sagt anbefale dig at spørge tandlægen først.
Hvis hun ikke vil tilbyde dig at lave den om gratis - eller hvis du ikke vil eller kan betale for operation og krone, og du bliver ved med at have problemer, så må du af med tanden.
Der er ikke noget som sådan i vejen for at mangle en kindtand. Du kan sagtens tygge uden en enkelt tand og det vil formentlig ikke være synligt for andre, at du mangler den. Men tænderne ved siden af og ovenover kan finde på at flytte sig. Det ved du først efter et stykke tid. Og så vil din tandlæge anbefale dig at få lavet en bro, der sidder fast på nabotænderne eller et implantat, som er en kunstig rod, der skrues fast i kæben og som man sætter en krone ovenpå, så har man en tand igen. Hverken broer eller implantter holder livslangt. Typisk mellem 10 og 20 år. Og så koster det igen kassen at få lavet en ny.
Det virker helt urimeligt med de mange penge det kan koste at repare en enkelt tand - og nogen tandlæger er ikke så gode til at forklaret om det, desværre, så folk bliver noget overraskede. Det er lidt som at købe en bil eller en pc, på et tidspunkt kan de ikke fungere mere og så må man købe igen.
Desværre.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge