Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i tandkøbet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Niels
Jeg har for en uge siden fået bøjle på - indtil videre kun i overmunden. Grunden til det er, at jeg har en tand for lidt, og et mellemrum
mellem mine to fortænder. Først og fremmest skal mine fortænder skubbes sammen, og samme tid skal tanden ved siden af rykkes
en plads. Derfor har jeg fået mellem min venstre fortand og tanden ved siden af en fjeder på. Der skubbe tænderne hver sin retning.
Mellem alles fortænder er går der et stykke tandkød ned. Og det er det jeg vil spørge om.
Mit tandkøb mellem mine fortænder er utrolig ømt, især på indersiden.
Hvad skal jeg gøre? Og skal jeg være nervøs omkring det? Eller er det helt normalt?
Tak på forhånd.

Svar:
Hej pige 15 år
Tak for dine spørgsmål om tandkød og tandretning. Ja, det er helt normalt, at tandkødet bliver ømt, når der bliver skubbet på tænderne med fjedre. Og specielt imellem to tænder med et stort mellemrum, der skal lukkes, vil tandkødet nogen gange vokse i højden i en periode. Det kan godt blive så højt, at du bider på det. Så bliver det ømt.
Mit råd er at børste forsigtigt, men grundigt på tandkødet. Og at lade være med at bide i det, hvis du kan. Og gå over til tandlægen og snakke med dem om det, hvis det generer dig for meget. Husk at du kan altid gå over til din tandlæge og spørge om disse ting. De er vant til, at der er noget, der generer, når børn og unge lige har fået bøjler på. Og de vil gerne hjælpe dig, hvis de kan.
Held og lykke med din bøjlebehandling.
Niels Hansen, tandlæge