Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i tanden
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg har haft en del tandpine pga den ene af mine kindtænder, men her på det sidste er det gået over. Det kommer og går. Hva kan det være? Mvh. Me

Svar:
Hej Me
Tak for dit spørgsmål. Jeg prøver at gætte:
At der er hul i en tand. Enten et nyt hul på vej eller en fyldning, der er utæt eller en nerve i en tanden, der har det skidt. Det sidste kan godt ske, selv om din tand er blevet repareret. Din tandlæge vil måske kunne se noget galt enten blot ved at se på dine tænder, ved at puste luft på dem eller ved at tage røntgenbilleder.
Hvis det er et hul eller en defekt fyldning skulle det kunne repareres. Hvis det er nerven, der har det dårligt, kan der være at du skal have fjernet tandens nerve, for at tanden får det bedre. Det hedder en rodbehandling.
Det kan også være en fyldning, der er for høj. I så fald kan din tandlæge også konstatere det. Der kan slibes noget af og så vil tanden få det bedre.
Og endelig kunne det også være, at du skærer tænder om natten (når du sover). Det ved man ikke altid selv. Tandskæren kan give ømhed i tænder, kæber, kæbeled og muskler og hovedpine. Det kan din tandlæge også se. Og hvis det er det, kan øvelser for nakke og skuldre, ændring af vaner så musklerne i ryg og nakke slapper bedre af (eksempelvis holde op med at tygge tyggegummi) hjælpe dig. Eller eventuelt en plastikskinne til at sove med (bideskinne).
Som du ser er der flere muligheder - og der er flere endnu - men disse er de mest almindelige. Jeg tænker du må bevæge dig hen til din tandlæge og spørge der.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, Tandlæge