Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i tanden
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Niels, I april måned havde jeg knækket en tand, hvor jeg herefter ringede til tandlægen(Panum) og bestilte tid, og så fik jeg noget plast på tanden og skulle komme tilbage om ca. 6 måneder, da de skulle se om tanden krævede en rodbehandling. Her i sidste onsdags var jeg hos tandlægen, hvor hun fik fjernet plasten, og borede i tanden og fik ordnet tanden, men lige siden har jeg haft ondt i tanden(isning i tanden når jeg åbner munden og spiser noget koldt), og er det normalt eller kan der være noget galt med nerverne i tanden? - Tandlægen sagde til mig at tanden har en stor chance for at "overleve", og at jeg højst sandsynligt ikke til at få en rodbehandling, MEN så er det her jeg tvivler? - Har hun ret eller ej?

Svar:
Hej O
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan ikke give dig et sikkert svar. Det er noget af det sværeste ved at være tandlæge, at man jo ikke kan kommunikere direkte med tændernes nerver. Så man kan ikke vide, om nerven vil overleve en skade eller ej.
Så - man kan se det, at du har isninger, som et tegn på at nerven har det dårligt og er ved at dø.
Det kan imidlertid også bare være fordi nerven er blevet "hidset lidt op" af den seneste udboring. Når den har vænnet sig lidt til den nye fyldning, falder den ned igen.
Du kan også have isninger, hvis fyldningen ikke er tæt. Det kan ske, selv om din tandlæge har gjort sig al mulig umage med at lave fyldningen. Så bør du få omlavet fyldningen een gang til.
Der er kun een ting, der kan give dig svaret: tiden. Enten får din tand det bedre eller også værre - og så har du fået svaret.
Held og lykke med din tand.
Niels Hansen, tandlæge