Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i munden :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa Niels! Jeg har mega meget ondt i mit tandkød. Jeg Børster ikke det sted. fordi det gør så ondt Og ved ikke hvad jeg skal gøre?. har været ved tandlægen om det. men de hjælpede ikke rigtigt med det :/.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Det er svært at svare på dit spørgsmål uden at jeg har set på det sted, hvor det gør ondt på dig. Så der bliver lidt gætteri over det. Mit udgangspunkt bliver også, at din tandlæge ikke kunne gjorde noget ved det.
Problemer med tandkødet kan jo være meget forskelligt. Og her følger så en slags forklaringer på, hvad jeg tænker, det ikke kan være – og til sidst et gæt på, hvad det kan være.
Almindelig tandkødsbetændelse gør ikke ondt, så det er ikke det. Og det er let at forklare for din tandlæge.
En tandbyld. Den kan gøre ondt, men jeg tænker at det er på en anden måde, end den du beskriver. Folk med en tandbyld under udvikling beskriver det som en borende, dunkende smerte. Og det gør også ondt i den tand, tandbylden kommer fra. Og du ville kunne mærke, at du var hævet. Og det gør ondt hele tiden. Og bliver værre, når man ligger ned. Din tandlæge ville have opdaget det og snakket med dig om at der bør gøres noget ved den tand, det kommer fra. Det lyder ikke, som det er det.
En ridse i tandkødet. Du kan have lavet et lille sår selv – for eksempel med en gaffel – eller tygget på noget, der ramte tandkødet, eller puttet noget ind i munden, som var så varmt, at du brændte dig. Men så ville du vide, at du havde gjort det. Det passer heller ikke med din beskrivelse.
Du kan have børstet for hårdt på tandkødet. I så fald ville det være synligt som et sår på tandkødet et bestemt sted. Og det gør KUN ondt, når man børster på det. Og sidder meget lokalt lige det sted, du har slidt overfladen i stykker. Din tandlæge ville have set det og kunnet forklare dig om det. Den eneste kur er at børste meget forsigtigt og så vente på, at såret heler af sig selv. Det lyder heller ikke som det.
Så er der ”blisterne”, som er et hvidt sår, hvor tandkødet omkring er rødt og tykt. Det kan gøre ondt i hele den del af munden, som blisten sidder i. For eksempel kan det føles som ondt i halsen, hvis blisten sidder langt bagude. Blisterne sidder aldrig på selve det faste tandkød, så man rammer ikke såret med børsterne, men måske med tandbørsteskaftet. Lyder heller ikke som det er det.
Så møder jeg af og til nogen børn og unge, der fortæller at tandkødet er enormt ømt, i ”hele” den ene side af overkæben, for eksempel. Det er enormt følsomt ved berøring (også med tandbørsten). Og hvis man får mad på. Og det kan godt gøre ondt uden at man rører ved det. Nogen fortæller, at de har en slags hovedpine i den side, hvor det er galt. Eller er overfølsomme i huden ud for det ømme tandkød. Når jeg ser på tandkødet, kan jeg ikke rigtig se, at der er noget galt. Det har samme farve som normalt. Men er måske ligesom lidt mere ”nubret”.  Nogen børn og unge fortæller, at det kan komme et andet sted i munden, når det første sted får det bedre. Og at de har prøvet det flere gange.
Jeg ved desværre ikke, hvad det er. Jeg tænker det er en form for virus eller en slags ”forkølelsessår” (det kommer tit i forbindelse med at de lige har været forkølede – eller er lige ved at blive det). Jeg har forsøgt at finde beskrivelser af det i mine fagbøger – men uden held. Det går over af sig selv i løbet af 1-2 uger og der bliver ikke noget ar på tandkødet.
Efter din beskrivelse hælder jeg mest til den sidste forklaring. Og det er helt fornuftigt af dig at lade være med at børste på det, mens der gør ondt.
Jeg tænker, at hvis du bliver ved med at have ondt, så må du gå hen til din tandlæge igen. Og du må bede tandlægen forklare dig, hvad han eller hun tror det er.
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Niels Hansen
tandlæge