Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mystik omkring "ringene" på kindtænderne
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa Niels!
Jeg fik i efteråret 2014 bøjle på, dog var det ikke en normal togskinne. Jeg fik først at vide, at bøjlen ikke var en fuld togskinne, da jeg mødte op, og skulle have den sat på. Selve det, gjorde mig ikke noget, da jeg vidste at folk i min klasse, ikke ville drille eller noget i den retning.
Bøjlen er ret svær at forklare, men nu prøver jeg: På fortænderne (de to første) blev der sat en låse på. Derefter sprang hun over de 2 næste tænder i begge sider, og satte derefter låse på alle kindtænderne. Inde på nr. 2 kindtand sættes der jo en "ring" omkring tanden. Det der undre mig, er at det ligner og føles som en lås, der sidder på indersiderne også. Jeg har aldrig fået afvide hvad det er, og så dum som jeg er, glemmer jeg det altid når jeg er deroppe. I starten blev der sat elastikker rundt om dem, så de ikke irriterede. Men nu,har jeg vænnet mig til dem, og får ikke elastikker på mere derinde. Jeg ved at bøjlen skulle rykke mine fortænder frem ad, hvilket også var derfor jeg havde og stadig har dobbelt tråd på. Dog får jeg skiftet tråd næste gang, og fjernet dobbelt tråden.
Her i marts måned 2015 fik jeg sat låse på de sidste 4 tænder der manglede og nu ligner det bare en normal togskinne. Jeg har self. stadig ringene på, og er ret nysgerrig efter at vide, hvad de gør.
Jeg håber ikke det var for forvirrende, og at du kan svare på mit spørgsmål :))
- L

Svar:
Hej - L
Tak for dit spørgsmål. Jo, bøjler er noget mærkeligt noget og jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, hvad ringene er for noget.
Det korte svar er, at ringene danner forbindelsen mellem ståltråden og dine tænder (det er ståltråden, der retter på tænderne). Ringene har helt samme funktion som de låse, du har på de andre tænder. Men der er et par forskelle: Ringene er mere solide og sidder bedre fast end de små låse. Og det er specielt vigtigt på de to store kindtænder, de sidder på, fordi det er dem, du tygger mest med. Sætter man bare en lås på, vil låsen tit falde af. Desuden - som du har bemærket - så har ringen noget på indersiden også. Det kan være en anden slags lås eller et rør eller en kombination. Det kan bruges til at trække eller skubbe på de andre tænder ved at tandlægen sætter elastikker fra ringen til andre tænder eller sætter en ståltråd (ganebøjle) ind i røret, som for eksempel kan gøre din tandbue bredere.
Så den bøjle, der kaldes "togskinne" er ikke en standard-ting, men en behandlingsmetode, der har mange små forskellige dele, der kan kombineres på mange måder. Fordelene ved togskinnerne er, at delene kan laves til at passe lige præcis til den tandstilling, de skal rette på. Og - helt som du beskriver -  altså starte med at sidde på nogen tænder og hen ad vejen udvides, eftersom behovet forandrer sig. Det mest almindelige er, at man har togskinner på alle tænderne, når man er ved at være færdig. Simpelthen fordi tandlægen forsøger at få alle dine tænder til at stå regelmæssigt og passe godt til hinanden. Det ser pænere ud, men tænderne har også lettere ved at blive stående, når bøjlen kommer af, hvis de står regelmæssigt.
Jeg vil foreslå dig at spørge tandlægerne næste gang du skal have checket bøjlen. Og så kan du jo se, om det passer, det jeg har skrevet til dig.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge