Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mundtørhed del 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej Tandlæge.
Jeg er nød til at sige, at jeg ved, at astma medicin giver mundtørhed! Og det ved jeg, fordi jeg har talt med Astma og allergi forbundet som sagde, at jeg skulle kontakte en tandlæge og spørge om blegning, Men jo, næsten al astma spray giver altså mundtørhed. Jeg har måttet stoppe med noget der hedder "spiolto" og hvis du slår det op, så er det "kendt for at give netop mundtørhed. så det er altså IKKE rigtigt det du skriver til mig. Jeg måtte stoppe med det fordi jeg intet spyt havde, De andre ting jeg nu får gør, at jeg har mindre spyt og ofte tør mund. Men ellers tak for svar :)

Svar:
Hej pige 22 år
Tak for at du fangede mig på det forkerte ben her! Du har ret, når jeg slår spiolto op, står mundtørhed opført som een af de almindeligste bivirkninger.
Til mif forsvar må jeg så sige, at du ikke havde fortalt mig, hvilken form for eller slags medicin imod astma du tager :)
Mundtørhed er nemlig ikke en almindelig / normal bivirkning for astma-inhalatorer. Jeg har i dag for en sikkerheds skyld checket en anden, der står ikke noget om mundtørhed.
Jeg vil foreslå dig at snakke med din læge om, om ikke han/hun kunne foreslå dig en medicin, der ikke giver mundtørhed.
Jeg har gennemlæst resten af mit svar og tænker, at det stadigvæk holder. Jeg synes stadigvæk, at du skulle finde ud af præcis hvad de brune pletter egentlig er for noget.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge