Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mine visdomstænder vender forkert!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej CB For 1½ måned siden, fik jeg lige så stille en murende smerte i den ene side af munden/kæben. Efter ganske få dage, kunne jeg hverken snakke, spise eller åbne munden bare lidt. Det gjorde ondt ad h* til, på en sådan måde at jeg nærmest havde lyst til at sætte mig ned og græde. Jeg gik selvfølgelig til lægen, som troede min kæbe var gået af led i den side, jeg havde ondt iogmed, jeg ikke kunne åbne munden. Men det var den ikke. Ej heller var der kæbehulebtændelse, smerter i muskler eller lignende. Så hun anbefalede mig, at jeg gik til tandlæge og fik taget et røngtenbillede, og jeg fik en nødbehandlingstid samme dag. Tandlægen måtte naturligvis se ind i min mund og vi måtte tvinge den åben. Umiddelbart kunne han ikke se noget problem, da han pludselig så, at min kind så underlig ud. Det viste sig så, at min visdomstand i højre overmund, lå ned og var vokset direkte ind i kinden istedet for ud, hvilket havde givet betændelse og selvfølgelig voldsomme smerter. Nu er mit problem, at jeg er ved at få to visdomstænder mere - og jeg er begyndt at få den murrende fornemmelse igen, nu fra venstre side i undermunden. Men ALLE ens visdomstænder kan da ikke ligge forkert? Og hvordan kan det være, at de vokser sidelæns ud? Jeg er vildt forvirret og også ret bange for om det er fordi, der er noget galt med mig agtigt, for jeg har aldrig hørt om det før. Men det er nøjagtig samme fornemmelse som sidste gang og når jeg mærker efter i min mund, kan jeg godt mærke, den vokser inde i kinden allerede. Hvorfor gør den det? jeg troede den sad fast i kæben og dermed vendte op ad? Og er der noget jeg kan gøre, for at de sidste to, der også er ved at komme stille og roligt, ikke gør det samme? Noget helt andet er. Jeg så den tand, han fjernede sidste gang og rødderne eller de der lange grene forneden, du ved, de var spredt ud, som pegede de på hver deres verdenshjørne. Er det normalt, de ser sådan ud? jeg har altid troet, de var helt lige. Hilsen Sofie

Svar:
Hej Sofie
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er forvirret over den mængde problemer, du har med visdomstænderne.
Du spørger om 4 konkrete ting, jeg vil svare kort på dem og så svare lidt mere uddybende nedenunder.
Om alle ens visdomstænder kan ligge forkert: ja, det kan de.
Hvorfor de vokser sidelæns ud: se nedenunder.
Om det er fordi der er noget ”galt med dig”: nej!
Om der er noget, du selv kan gøre: nej.
Og om det er normalt, at de spreder rødderne: ja.
Det er de korte, konkrete svar. Uddybningen kommer her:
For langt de fleste mennesker giver visdomstænderne ikke anledning til problemer. Visdomstænderne er helt normale tænder. De kommer frem af sig selv og går på plads i tandbuen, der hvor de skal være. Det er det almindelige.
Og hvis det ikke går så let, kan der være forskellige grunde til det:
Når visdomstænderne kommer frem i 18-25 års alderen er de andre tænder helt på plads. Hvis der mangler plads i kæberne, bliver det visdomstænderne, det går mest ud over, fordi de er de sidste, der kommer. Hvis de ikke kan komme op og sidde normalt, finder de enten en anden vej eller de går i stå inde i kæben. Det er en almindelig komplikation, at visdomstanden i overkæben bryder frem ud imod kinden, som du beskriver det. Det er en almindelig komplikation, at visdomstænderne i underkæben bliver liggende enten helt eller delvist nede i kæben, hvis de ikke kan komme frem normalt. Grunden til at det er sådan har at gøre med faconen på de to kæber.
Begge dele kan give samme resultat: betændelse i tandkødet omkring tanden (eller i kinden, hvis tanden rammer kinden).
En mulig forklaring på, at der mangler plads er, at moderne menneskers mad er meget lidt grov. Vi slider meget mindre på tænderne, end de er beregnet til. I oldtiden var vores mad grovere (og der var mere sand og jord i). Når visdomstænderne kom frem var der allerede slidt så meget af de andre tænder, at der var blevet bedre plads til visdomstænderne.
Og så er der det med tændernes og røddernes form: der er nogle tænder i tandsættet, der oftere er ualmindelige enten i form af at de mangler helt, at de er formindskede eller at de er ualmindelige i faconen. Rigtig mange mennesker mangler een eller flere visdomstænder og rigtig mange visdomstænder er anderledes i formen, end hvad man skulle forvente af en stor kindtand.
Det er uheldigt for dig, men altså ikke noget du kan gøre for eller ændre på.
Jeg vil foreslå dig hurtigst muligt at kontakte din tandlæge og få set på den visdomstand, du har problemer med nu. Det kan være, at den også bør fjernes. Men det kan også være at du i første omgang skal have lært at skylle ind under tandkødet omkring tanden for at rense ud i betændelsen eller have penicillin. Måske kan tanden godt komme på plads. Når betændelsen har lagt sig, må du tage stilling sammen med din tandlæge til om du vil have den fjernet.
Tandlægernes holdning til fjernelse af visdomstænder har ændret sig fra en næsten automatisk anbefaling til alle om at få fjernet deres visdomstænder. Begrundelsen var, at det var bedre at få det gjort ”for hvis der nu skulle komme problemer senere”. En række mennesker sagde nej tak og tandlægerne fandt ud af, at mange visdomstænder ingen problemer giver. Derfor er holdningen nu, at man venter med at anbefale fjernelse, til der er vedvarende problemer. Dels fordi mange måske kun får problemer med tanden en enkelt gang. Og dels fordi en del mennesker oplever ubehag eller smerter eller får andre komplikationer efter fjernelsen af tænderne.
Jeg vil foreslå dig at få taget røntgenbilleder af de to sidste visdomstænder, så du kan få en vurdering af, om de ligger som de skal og ser ud som de skal. Snak med din tandlæge om det og tænk over det, du får at vide. Det er dig, der bestemmer, hvad du vil have gjort!
Held og lykke med visdomstænderne
Niels Hansen, tandlæge