Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Min kæbe
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
hej brevkasse
jeg har haft problemer med at min kæbe knækker i den ene side og har nu haft problemet i 2 år. Det kom efter at jeg kom til at gabe for højt. Min tandlæge sagde at jeg har gabt så højt at min discus er smuttet helt ud af sin plads. Det som om den kører frem og tilbage inde i kæben. Hun sagde at når den knækker er det fordi den smutter på plads. Jeg synes bare den er begyndt at knække rigtig meget lige nu. Det er stort set hver gang jeg spiser og næsten lige meget hvad jeg spiser. Det som om når jeg bider lidt skævt så knækker den. Min tandlæge at der ikke er noget man kan gøre og at jeg må leve med det. Men er der noget jeg kan gøre for at den ikke knækker så meget? Det er virkelig irreterende at den knækker. Jeg er mega bange for at den går i stykker og at jeg en dag ikke kan spise.

Svar:
Hej pige 18 år
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det lyder rigtigti træls at din kæbe knækker så længe og så meget - og jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig.
Det trælse med kæber, der knækker er, at der ikke rigtig er noget enkelt og effektivt, man kan gøre for at det skal holde op med at knække. Det gode ved der er, at det vil holde op af sig selv på et tidspunkt og jeg har aldrig hørt om, at det kan udvikle sig, som du frygter - altså at kæben "går i stykker" og at du ikke kan spise. Altså der er normalt ikke noget "farligt" ved det.
Jeg kan meget ofte ikke forklare de unge, jeg møder på mit arbejde, hvorfor deres kæber knækker. Fordi der kan være rigtig mange forskellige årsager til, at en kæbe begynder at knække. Og forskellige unge har helt forskellige oplevelser med hvordan det er, nåer det knækker, hvordan det udvikler sig, om det gør ondt og hvor længe de bliver ved med at have problemer.
Din tandlæge har ret i, at hvis din kæbe knækker, så er den lille bruskskive i kæbeleddet hoppet ud af sin plads. Bruskskiven skulle egentlig være en slags stødpude mellem dit kranium og enderne af din underkæbe. Men hvis der går udu i dit kæbeled, så hopper den af. For nogen sker dette ret let. Det gælder for eksempel mennsker med "hypermobile" led. Altså mennesker, hvis led er mindre stabile / stærke end andres.
Men det kan også ske for folk med stærke led. For eksempel kan et slag på kæben (under sport eller ved et fald) ødelægge brusken, så den går ud af form eller simpelthen rives løs. Det kan også ske for folk, der belaster deres kæbeled ved at tygge tyggegummi (eller hårde ting) i mange timer hver dag eller sidder eller ligger mange timer hver dag med hånden under hagen. Eller sover på maven. Eller skærer tænder. Eller har mange muskelspændinger i ryg/nakke - så de kommer til at spænde i kæberne også. Mange timers spænding om dagen eller natten slider på brusken, så den lettere mister sin form eller bliver presset ud af sin plads. Og så kan man jo være uheldig og være bygget sådan, at kæbeleddet lettere får problemer.
OG du kan risikere, at det går galt med dit andet kæbeled også.
Prøv at læse om kæbeleddet på dette link: https://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/Tandsygdomme/kaebeleddet_sy....  Artiklen er skrevet af en tandlæge, der i rigtig mange år har arbejdet med at forstå kæbeleddet. Det beskriver hvordan leddet virker og hvad der sker, når det ikke længere virker, som det skal, der er tegninger af leddet og overvejelser om behandling.
Det normale forløb er, at kæben kænkker i en periode. For nogen mest om morgenen, for andre - som du beskriver - når man spiser. Eller når man gaber. For nogle gør det ondt, når det knækker, for andre ikke. For nogen kan kæben nærmest "gå af led" eller "låse", så der kan være svært at gabe eller lukke munden helt. Og for nogen er det sådan, at det knækker lidt indimellem og pludselig en dag er det holdt helt op.
Man har i mange år prøvet at lave bidskinner til folk. Vi ved i dag, at bidskinner ikke får leddet til at holde op med at knække - tvætimod kan en bidskinne få leddet til at knække mere! Menihvertfald kan skinnen ikke kurere knækken. Man har også prøvet med øvelser (gabeøvelser), indsprøjtninger i leddet, operationer i leddet. Alle tingene gør noget, men det er uforudsigeligt, hvad det gør. Og over tid sker der det samme, som hvis man ikke gør noget - det går over. Men for nogen tager det meget længere tid og der er større problemer / flere smerter og mere bøvl end der er for andre.
Det lyder som om du er een af de mere uheldige.
Det er mit indtryk, at nogen af de unge, der knækker, også har problemer med spændinger eller ondt i deres ryg og nakke. Og spændinger i ryg og nakke kan vedligeholde spændinger i kæbernes muskler.
Mine råd til dig er følgende:
Start med at læse artiklen fra linket øverst.
Du kan også læse mit svar i brevkassen for 7 måneder siden, spørgsmålet hed "Møg kæbe".
Og du kan google kæbeledsproblemer, kægeledsknæk, knækken i kæberne og hvad du ellers kan finde af ord, der siger noget om din situation. Og læse alt det, google finder til dig.
Du kan overveje at opsøge en tandlæge, der ved specielt meget om kæber - sådan nogle kan din nuværende tanlæge henvise dig til. Du kan også forsøge at blive undersøgt på een af de to tandlægeskoler - den ene ligger København og den anden i Aarhus.
Hvis du har problemer med spændinger i hoved/nakke/ryg eller hovedpine ofte kunne du prøve at snakke med en kiropraktor eller en akupunktør eller zoneterapeut og stille dine spørgsmål der. Forskellige mennesker føler sig hjulpet - eller forstået - hos forskellige behandlere. Og jeg kan ikke på forhånd sige, hvad der kan hjælpe dig, så du kan blive nødt til at prøve dig frem.
Held og lykke med dine kæbeled.
Niels Hansen, tandlæge