Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Løs fjerde/reje på bøjlen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
igår lagde jeg mærke til at noget at min bøjle den miN tandlæge kalder for reje føltes løs. Kan det måske skyldes at ejg i fredags spiste/tyggede på tyggegummi
(sukkerfrit). Håber du kan hjælpe mig.
Fra S

Svar:
Hej S
Tak for dit spørgsmål.
Det korte svar er et "ja", det kan godt være tyggegummi, der hat hængt fast i enden af rejen. Et lidt længere svar følger:
En "reje" er et lille stykke ståltråd, som holder den lange ståltråd fast til den enkelte tand. Den sidder rundt om den "lås" som sidder fast på tanden. Og den sættes fast ved at blive snoet om sig selv med en lille tang og bagefter bukkes enden tæt ind til låsen, så den ikke sidder og stritter ud i kinden.
Det er ikke meningen at den skal sidde enormt stramt, for så kan tanden ikke så godt bevæge sig i forhold til den lange ståltråd. Så derfor kan de godt føles lidt løse. Og den lille snoning, som bukkes ind imod låsen kan godt blive trukket lidt væk fra tanden med for eksempel en tandbørste, noget sejt mad, du tygger på eller - som du skriver - tyggegummi - eller noget andet.
Jeg tænker, at du kan prøve at trykke den lille ende ind med en negl eller andet, du kan komme til med. Eller gå til tandlæge og bede dem se på det.
Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at noget er anderledes.
Så...smut ned til tandlægen og få dem til at se på, om rejen kan strammes eller bukkes bedre ind, eller om du skal have en ny på.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge