Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kæbeoperation
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en dreng på snart 16 år. Jeg har fået at vide af den kommunale tandlæge at jeg skal have opereret min kæbe så mit overbid går væk, men de mener jeg selv skal betale for det pga. Jeg har haft bøjle på men den hjalp ikke så de opgav mig uden at spørge mig mit spørgsmål er om jeg selv skal betale eller om det er kommunen pga. Jeg jo er under 18 år
kh mig ;)

Svar:
Hej dreng 16 år
Tak for dit spørgsmål, som jeg tænker er lidt indviklet, selv om det lyder nemt nok.
Eet kort svar er, at hvis dine kæber vokser meget anderledes end normalt, så kan en kæbeoperation være nødvendig, hvis du gerne vil af med dit overbid. En sådan kæbeoperation kan normalt først ske, når man er fuldvoksen - det er omkring 21 års alderen. Den er normalt gratis hvis dine kæber vokser meget unormalt. Du skal sandsynligvis have bøjler på igen - både før og efter operationen. Det er en stor behandling og jeg tænker, at du skal tænke dig meget godt om, før du vælger at sige ja til det.
Det lyder umiddelbart lidt underligt, det du skriver med at du har haft bøjle og at de opgav dig uden at spørge dig. Jeg tænker, at det er en del af bøjletandlægens arbejde at forklare dig om, at bøjlen ikke virkede, og også have snakket med dig om, hvorfor den ikke virkede (om det for eksempel var fordi du ikke passede den godt nok) - og hvad man kan gøre i stedet for det, der ikke virkede. Det kan også være, at de i din kommune kun giver tilbud om een bøjle. Og hvis den så ikke virker, så er det måske sådan for dig, at du selv skal betale for at få rettet tænder igen.
Du skal vide, at det også er en mulighed, at du vælger ikke at få rettet dit overbid. Der er der mange mennesker, der lever udmærket med et stort overbid. Det er aldrig sådan, at man SKAL have rettet tænder.
At få rettet tænder er noget din tandlæge kan råde dig til. Og det er tandlægernes opgave at forklare tingene så godt, at du kan forstå dem. Men det er dig selv - sammen med dine voksne - der skal finde ud af, om du vil sige ja eller nej til behandlingen.
Jeg tænker, at du allerførst må finde ud af, om du er interesseret i at få rettet mere på dine tænder? Og altså gå med togskinner i måske 1-2 år og få opereret dine kæber? Og hvis du er det, så må du snakke med dine voksne om det og finde ud af, om de vil hjælpe dig med at få det, du ønsker.
Dernæst vil jeg foreslå dig at bestille en tid hos een af din kommunes bøjlespecialister. Du skal tage dine voksne med. Og så skal I stille alle de spørgsmål I har og høre godt efter svarene. Du skal have dine voksne med, for at de kan hjælpe dig med at høre hvad specialisten siger. Og stille flere spørgsmål undervejs. Og så skal I bagefter snakke om det hjemme. Og de skal hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre for dig.
Forhåbentlig kan I også få en bedre forklaring på, hvad det var med bøjlen, der gik galt. Og det med om det er rigtigt, at du selv skal betale, hvis du gerne vil have bøjle på igen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge