Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kæbe
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Niels. Mit problem er at for ca et år siden vågnede jeg op og havde ondt i kæben. Jeg kunne næsten ikke åbne min mund. Dette er dog blevet bedre, men jeg kan stadigvæk ikke åbne min mund 100% op. Det går mig på da jeg ikke kan gabe ordenligt, spise majskolber og give en fremtidig kæreste et blowjob. Jeg kan sikker godt hvis han har en MEGET lille pik ;-) Min kæbe knaser når jeg åbner munden helt op. Jeg Sover på maven og nogle gange må jeg vende mig fordi det gør ondt i kæben. Jeg kan heller ikke spise vingummi da det gør ondt i kæben. Min tandlæge sagde at det hele skyldes mine visdomstænder. Jeg fik derfr hevet to visdomstænder ud i overmunden, men det har ikke hjulpet. Jeg vil ikke have hevet mine nederste visdomstænder ud. Hvad tror du mit problem kan være? Jeg er lidt hypermobil og min kæbe har knækket og knaset lige siden min kæbe gik ud af led for en del år siden. Hilsen Røde

Svar:
Hej Røde
Tak for dit spørgsmål. Allerførst må jeg starte med at undskylde der er gået så lang tid - jeg havde faktisk svaret, men det må være forsvundet i æteren.
Du spørger, hvad dit problem er. Det er jeg ret sikker på at kunne svare på, sådan som du beskriver, hvordan det føles: den lille bruskskive i det ene eller i begge dine kæbeled er "hoppet af".
Du beskriver selv til sidst, at din kæbe gik af led for nogle år siden og at det har knaset siden da. Og at du generelt har hypermobile led.
Den lille bruskskive i kæbeleddet er beregnet til at være en slags stødpude i leddet, ligesom brusken mellem ryghvirvlerne og menisken i knæet. Når brusken fungerer som den skal, så kører leddet godt - og du kan gabe uden problemer. Når bruskskiven er gået ud af facon eller har mistet sin evne til at følge med i leddets bevægelser kan det knase, knække eller føles som om noget er kommet i klemme. Og der kan være perioder, hvor du ikke kan gabe eller først kan gabe, når du har bevæget kæben fra side til side. Det er dine tyggemuskler, der går i en form for krampe. Det gør de for at beskytte dit led.
Det kan komme efter et slag på kæben, overbelastning ved tandskæren eller mange timers daglig tyggegummitygning, megen spisning af seje / hårde ting (vingummi), at sove på maven eller sidde meget med hånden under hagen (det vrider i kæben) - og det kommer lettere, når man som du har hypermobile led.
Som du kan se, så rammer det jo fint noget af det du selv skriver om. Og noget af det første, du kunne overveje var jo at ændre vaner, så du ikke generer dine kæbeled unødigt. Altså (i en periode ihvertfald) at undgå at tygge (meget) på hårde og seje ting - som vingummi, tyggegummi. At ændre sovestilling til at sove på siden eller ryggen. Og der kan være andet, du ved jo selv, hvad der gør det værre.
Den dårlige nyhed er, at det ikke kan kureres. Den gode nyhed er, at det går over. Men at det kan tage lang tid - flere år - før det er helt væk. Og det kan skifte med gode og dårlige perioder.
Prøv at læse mit svar her i brevkassen fra 15.2.13 "bider tænder", der skriver jeg nogen af de samme ting.
Behandlingen er dels information om, hvad det er. Dels nogle øvelser, som du kan gøre for at se om det hjælper dig. Eventuelt smertestillende medicin i de perioder, hvor du har ondt.
Tidligere forslog tandlægerne folk at få en bidskinne. Det gør de stadig, men du skal vide, at en bidskinne ikke kan kurere dig og dit kæbeled. Tværtimod kan en bideskinne gøre, at du kommer til at knække mere i kæberne. Så det er ikke en god ide.
Dine visdomstænder har ingen betydning for kæbeleddene. I helt specielle tilfælde kan betændelse omkring en ny visdomstand gøre, at det er svært at gabe. Men som du beskriver det, er jeg ret sikker på, at det ikke har noget med dine visdomstænder at gøre.
Du kan prøve at google "knækken i kæben", "låsning af kæben", "kæbeledsbesvær" eller andre ord, der passer med dine symptomer og læse nogle af de mange links, du får og på den måde blive klogere på, om der er nogle beskrivelser, der ligner det, du fejler.
Prøv også at se på de to links i det andet svar.
Jeg vil foreslå dig at gå til en tandlæge. Og eventuelt at gå til en anden tandlæge end din egen, da han eller hun jo ikke har hjulpet dig. Du kan overveje at gå til en tandlæge, der har specialiseret sig i kæbeled og bid, det hedder "bidfunktion". Hvis du bor i nærheden af Aarhus eller København kan du henvende dig på tandlægeskolerne. Der kan du blive undersøgt og få vejledning af tandlæger, der har specialiseret sig i netop det problem, du har.
Held og lykke med at få det bedre med kæben.
Niels Hansen, tandlæge