Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Knækket metaltråd
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej!
For tre år siden fik jeg fjernet mine togskinner, og har nu en mataltråd bag tænderne i både over- og undermund.
Nu er metaltråden knækket på den YDERSTE højre del i overmunden.
Min tændlæge fjernede den afknækkede del, så jeg nu i stedet for at have tråd på 6 fortænder kun har på 5.
Tandlægen sagde selvfølgelig, at jeg skulle overveje, at få en ny tråd på, da der var risiko for, at tænderne ville rykke sig.
Mit spørgsmål er nu: Er det nødvendigt med en ny tråd, når det kun er den yderste del, der er knækket af?
og hvis jeg siger nej til en ny tråd, er det så kun den tand uden tråd, der risikerer at rykke sig tilbage, eller er det også de resterende 5 tænder, som jo stadig sidder sammen med mataltråd?
Med Venlig Hilsen Frederikke.

Svar:
Hej Frederikke
Tak for dine spørgsmål om din hold-tændene-på-plads-bøjle.
"Nødvendigt" er jo et stærkt ord...
Tidligere fik børn og unge ikke sat sådan en tråd på efter tandretning. Det betød, at mange tænder flyttede sig efter endt tandretning - nogle tænder kun en lille smule, nogle meget. Det er desværre umuligt præcist at sige til dig, hvor meget dine tænder vil flytte sig, hvis du ikke får en ny tråd på.
Du kan være heldig, så ingenting flytter sig. Du kan være uheldig at den tand, der har mistet forbindelsen drejer sig eller flytter sig.
Det kommer an på, hvordan dine tænder stod før du fik rettet. Og på om der er mulighed for (for eksempel plads til) at en tand kan bevæge sig. Eller på om din tunge / dine læber skubber på tænderne.
Jeg tænker, at det er den ene tand, der risikerer at flytte sig, ikke de 5 der er på tråden stadigvæk.
Det, du skal overveje er, at hvis den ene tand flytter sig (meget - og så du bliver træt af det), så kan du ikke få den på plads uden at få bøjler på igen. Ikke på alle tænderne, men de forreste. Og for din egen regning...
Så det er dit valg. Det sikre er at få en ny tråd på, der sidder på alle 6 tænder. Det mindre sikre er at vente lidt og se, om der sker noget. Og være klar til at spurte til tandlægen, hvis den flytter sig.
Jeg ved, at tandretningsspecialisterne i min kommune rådgiver børn og unge sådan, at trådene bør sidde der livslangt. De ville helt klart anbefale dig at få en ny tråd på.
Du kan eventuelt kontakte den tandlæge, hvor du har fået udført behandlingen - og spørge dem til råds. Du kan jo også spørge dem, om de vil lave en ny tråd til dig...man kan altid spørge.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge