Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
knækket flig af fortand
brevkassespørgsmål af
SM
15 år
Hej
tro det eller ej, men gik ind i en dør i dag, og slog en lille flig af min fortand af i højre hjørne. der er også slået meget lidt af på enden af tanden, så nu er den lidt lige istedet for rund. Skal til tandlæge på mandag. det skete i dag torsdag. Det gør kun lidt ondt hvis jeg presser min negl ned i den flig der er slået af... Kommer det til at gå ondt over hos tandlægen?

Svar:
Hej Pige 15 år
Tak for din mail - og jo, jeg tror dig skam, når du siger, du gik ind i en dør. Jeg er til gengæld ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål. Jeg tænker dog, at det du spørger om er, om det kommer til at gøre ondt at få gjort noget ved tanden?
Allerførst vil jeg sige dig, at der ikke automatisk skal gøres noget ved en tand, der er knækket en lille smule af. Tanden vænner sig til det og om et stykke tid så vil det ikke mere gøre ondt, hvis du kradser lige op der hvor den knækkede. Men du vil selvfølgelig stadig kunne se, at der mangler et stykke.
Den anden ting er, at som du beskriver det, så er det selve kanten og hjørnet, der er knækket lidt af. Det kan sagtens repareres med plast og det kommer også oftest til at se fint ud - MEN da det er lige den kant, du bider med, så holder reparationen meget ofte ikke ret lang tid. Så det kan være at det er spild af tid at reparere din tand.
Og den tredje ting er, at hvis du ikke har lyst til at få gjort noget ved tanden, så kan du jo vælge at sige nej tak til at få den repareret. Det er din tand. Der er dig, der bestemmer.
SÅ jeg tænker, at det vigtigste er, at du og din tandlæge får jer en snak om hvad man kan og ikke kan gøre. Og hvordan det i det hele taget er. Og at du så bestemmer dig til, hvad du vil.
Hvis du og din tandlæge vælger at reparere, så er det ikke min erfaring, at det gør ondt - men det kan godt isne i tanden. Der skal ikke bores noget af din tand. Så det maksimale du kommer til at mærke er, at der skal skylles og pustes på tanden. Du kan jo bede din tandlæge puste og skylle på tanden først for at finde ud af, om det gør ondt. Hvis det gør for ondt kan du vælge at blive bedøvet. Eller du kan aftale med tandlægen, at I venter for eksempel 1 måned med reparationen. Til den tid kan det være, at din tand har vænnet sig til at blive pustet på.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge