Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kan jeg godt få bøjle?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Tandlæge.
Jeg er en pige på 13 år, som er meget ked af mine tænder..!
Tændlægerne har "vuderet" at, det ikke var eller vil blive skadeligt.
Men mit spørgsmål går på, om man overhovedet godt kan få bøjle på, når ens fortænder krydser?
Er helt med på at man selv skal betale for denne behandling, og at den er dyr. Håber jeg får svar fra jer!
Mange hilsner fra mig. :-)

Svar:
Hej pige 13 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er ked af dine hvordan dine tænder ser ud og gerne vil have dem rettet. Det er svært at svare helt sikkert på om det kan lade sig gøre, for jeg har jo ikke set dine tænder. Så jeg kommer til at svare lidt generelt om tandretning.
Jeg kan høre på det, du skriver, at du er klar over, at der er regler for gratis tandretning for børn og unge. Og at du altså ikke har så store problemer med din tandstilling, at du kan få rettet tænder gratis.
Jeg vil foreslå, at du kontakter din normale tandklinik og beder dem om at hjælpe dig med en henvisning til en samtale med en specialist i kommunen. Og at du inden da snakker grundigt om dit problem med dine voksne. At du tager dem med til samtalen. Og at du ved samtalen forklarer specialisten hvad det er, du er ked af. Specialisten kan fortælle dig om behandlingsmulighederne og hvad det koster - for du skal selv betale for det hos en privat specialist. Du skal være forberedt på, at behandlingen - selv af en lille ting som du skriver - godt kan være togskinner på alle tænderne. Og at det kan komme til at koste dig over 30.000 kr.
Mit råd til dig er, at du dels tænker dig godt om. Du og dine tænder er fra naturens side lavet til at skulle se sådan ud, som du gør. Det kan være svært og dyrt at lave om på. Der er ingen garanti for, at resultatet holder. Og dine tænder kan tage skade af behandlingen.
Du kan finde en række andre svar om tandretning i brevkassen. Prøv også at læse dem.
Held og lykke med at finde ud af, hvad du vil.
Niels Hansen, tandlæge