Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Jeg er ked af mine tænder!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej...
Jeg er en pige på 15 år og jeg er rigtig ked af mine tænder.
Jeg har aldrig fået at vide, at jeg skal have bøjle på, selvom jeg ville ønske jeg havde.
Min højre fortand er drejet og de 5 andre fortænder er også lidt skæve. Mine hjørnetænder er meget spidse og også drejet en smule. Mine tænder skygger for hinanden, som også får dem til at se mørke og misfarvede ud, i et almineligt lys.
Mine tænder i den nederste del af min mund, er også skæve, men det betyder ikke så meget for mig, da man ikke rigtig kan se det, for min læbe.
Jeg tænker på mine tænder hver eneste dag jeg smiler. Når jeg griner holder jeg mig for munden, hvilket nogle af mine venner også har lagt mærke til.
Jeg vil ikke have taget billeder, hverken af familie eller af venner, fordi jeg ikke føler min tænder er pæne nok til at jeg kan smile med dem. Jeg fortæller det ofte til mine forældre, men de forstår det ikke. Det gør mig virkelig ked af det, og jeg hader at jeg skal tænke på det så ofte. Det fylder meget, og jeg føler aldrig jeg bare kan slappe af og bare smile/grine.
Jeg forstår godt at folk med tænder, der fysisk forhindre dem i f.eks. at bide over, lukke munden eller gør at de konstant har ondt.
Men hvad med det psykiste? Det er noget jeg ser hver neste dag når jeg kigger mig i spejlet, eller når jeg
tager billeder...
Mange af mine venner har fået rettet deres tænder, og jeg føler jeg er den eneste der skal leve med at være ked af mine...
Er der ingen mulighed for at jeg på nogen måde kan få rettet mine tænder uden at betale 20.000 kroner for det?
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og jeg håber virkelig, inderligt at I kan hjælpe mig...
Med venlig hilsen.

Svar:
Hej pige 15 år
Tak for dit spørgsmål, jeg kan forstå, at du er ked af dine tænder på flere måder og at det påvirker dig meget.
Jeg tænker, at du har 2 muligheder for at få rettet dine tænder, uden at det skal koste dig rigtig mange penge. Den ene mulighed er i din egen kommune den anden mulighed er på een af tandlægeskolerne.
Vi tager din egen kommune først. Det lyder, som om du ikke har talt med tandlægerne om dine problemer med dine tænder. Det er det første sted at starte.
Jeg vil foreslå dig allerførst at tale med dine forældre - ved de hvordan du har det med dine tænder? Det kan også være andre voksne end dine forældre. Når du har fundet nogen, der vil støtte dig er næste skridt at booke en aftale på din kommunes tandreguleringsklinik. Der vil du møde en specialtandlæge, der ved alt om tandretning - og som har kompetencen til at beslutte, om du kan få et behandlingstilbud. Du skal kunne forklare specialtandlægen, hvordan du har det med dine tænder og de voksne skal med til samtalen for at kunne hjælpe dig med at få stillet alle de spørgsmål I har og få fortalt om alt det, der generer dig. De skal også være med for at kunne høre svarene, så I bagefter kan tale om det hjemme.
Specialtandlægen skal så tage stilling til, om han/hun vil give dig et tilbud om behandling. Det hører med både at se grundigt på dine tænder og at tale med dig om det. Lov og retningslinier om gratis tandretning i kommunerne siger, at det højest er 25 % af børn og unge, de kan få rettet deres tænder. Den ene årsag er, at det er dyrt at rette tænder. Den anden årsag er, at det kan være direkte skadeligt at få rettet tænder. Den tredje er, at det faktisk ikke er en sygdom at have skæve tænder - det er en del af det at være et menneske, at der er ting ved een, der ikke er perfekt.
Specialtandlægen skal kunne give dig og dine voksne en god begrundelse for, om du kan eller ikke kan få rettet tænderne. Og kunne forklare hvad behandlingen kunne være (i din alder formentlig togskinner i 1-2 år). Og specialtandlægen kan vejlede dig med hensyn til hvor du kan få rettet tænder, hvis kommunen ikke kan hjælpe dig.
Den anden mulighed er at prøve at få dine tænder rettet på en tandlægeskole. Der ligger een i Aarhus og een i København. Det er ikke gratis, men koster ikke meget. Til gengæld får du noget transport til tandlægeskolen, du selv skal betale - og det kommer til at koste dig meget tid. Din specialtandlæge kan hjælpe dig med en henvisning.
Jeg er sikker på, at du ikke har lyst til at høre det næste jeg skriver til dig, men jeg gør det alligevel: der er rigtig mange af de, der får tilbudt bøjle, der fortryder undervejs. Mange føler, at det ser grimt ud. En del at det gør ondt eller ubehageligt. Nogle får huller i deres tænder, så de skal bores bagefter - og nogle får synlige pletter eller andre skader på deres tænder.  Du skal regne med, at efter togskinnerne skal du have efterbøjler på i 1-2 år, nogle skal sidde resten af livet. Jeg vil foreslå dig at gå baglæns i brevkassen her og læse om nogle af de, der skriver til mig om at få deres bøjler af, selv om tandlægerne ikke synes de er færdige. Der er rigtig mange af de, der går i gang med tandretning, der ikke kan gennemføre det til et perfekt resultat.
Jeg tænker, at du bør tænke dig rigtig godt om. Er du villig til at gå med togskinner i 2 år og ganeplade et år bagefter? Må det gøre ondt i dine tænder, når du spiser? Vil du tage en tandbørste med alle vegne du er, fordi du skal børste tænder hver gang du spiser nogetsomhelst, fordi maden sætter sig fast i bøjlerne? Dine bøjler skal justeres hver måned - det bliver til rigtig mange tandlægebesøg.
Jeg vil foreslå dig at spørge dem du kender, om hvordan det var for dem at have bøjler på. Det vil give dig et indtryk af, hvordan det kan blive for dig.
Hvis du stadig har lyst og har nogle voksne, der vil støtte dig, så er det næste skridt at booke en tid hos bøjletandlægen. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med det. Alle har ret til at få en samtale!
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge