Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
J eller M
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Ved ikke om du kan svare på det. Men hver morgen drikker jeg et glas juice, men det er jo faktisk ikke sundt pga syrer osv. er det så bedre med mælk hvis jeg tager det om morgenen.

Svar:
Hej pige 19 år
Tak for dit spørgsmål.
Siden du har stillet spørgsmålet til Tandzonen, går jeg ud fra, at du spørger mig om det er"sundt" eller "usundt" for dine tænder. Og jeg forstår godt, at du spørger. Vi bliver bombarderet med viden om, hvad der er sundt og usundt hele tiden.
Jeg bliver nødt til at svare dig generelt. Og svaret er, at man kan ikke sige, at det hverken er "sundt" eller "usundt" (for tænderne) at drikke et glas juice hver morgen.
Det er derimod helt klart, at hvis man hele tiden putter sur og syrlig mad eller drikke i munden, så er det usundt for tænderne.
Tænderne er stærke. De er beregnet til at spise og drikke alt muligt. Og i juice er der vitaminer og mineraler, der er betydningsfulde for dit helbred på andre måder.
Hvis du vil beskytte dine tænder mest muligt imod syrevirkningen, kan du skylle munden med vand - eller drikke noget vand - lige bagefter og så undlade at børste tænder den første time efter du har drukket juice (altså børste tænder inden morgenmaden).
Hvis du går baglæns i Tandzone-brevkassen kan du finde en hel række spørgsmål og svar om sodavand, spiseforstyrrelser og syreskader på tænderne.
Du kan også Google "tænder og syreskader", så finder du en række links med endnu flere oplysninger.
Men altså, jeg mener ikke du behøver at skifte dit daglige glas juice ud af hensyn til dine tænder!
Niels Hansen, tandlæge