Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Isninger?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus
Jeg har i et par måneder oplevet noget lidt mærkeligt. Det er sådan, at hver gang jeg spiser, får jeg en slags isninger. Det er hver gang jeg tygger min mad i højre side af min mund, og maden rammer noget i undermunden, at jeg får kuldegysninger på hele kroppen. Det er næsten umuligt at spise med højre side af min mund, da det er enormt irriterende, at jeg får gådehud hver gang det rammer.
Ved du hvad det kan skyldes, og hvad i alverden skal jeg gøre ved det?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Det er ikke helt nemt at være sikker på, at jeg svarer rigtigt, fordi jeg ikke har set dine tænder. Men jeg kan jo prøve at gætte:
Den ene mulighed er, at du har slidt så meget på en tand, at nerven føler sig irriteret. Det kan være du skærer tænder, når du sover. Og hvis du slidetr hårdt på en tand, så kan det godt give isninger.
En anden mulighed kan være, at du har et hul i en tand. Det kan både give isninger og gøre ondt, hvis hullet er stort.
Og så kan du jo have en mælketand, der er ved at gå løs - men det er lidt sent, da jeg kan se, at du er 15 år.
Jeg vil foreslå dig at tage hen og besøge din tandlæge og bede om at få set på tanden. Måske få et eftersyn af alle tænderne, hvis det faktisk er et hul i tanden. Din tandlæge kan også se om du skærer tænder og snakke med dig om det.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge